söndag 8 maj 2011

Ibland är jag lite trött på denna Ewout.

Han borde kunna begränsa sig. Så som idag… Bilen är på verkstan och han ”Ewout” skulle kunna vara hemma och njuta av en ledig söndag. Men nej han skenar till byn och får en motorcykel att köra honom till stora vägen. Föraren har inget körkort så han vägrade att köra hela vägen till Mafinga. Ingen hjälm och inga fotstöd. Men fort gick det. Vi överlevde och väl framme vid stora vägen överlämnas jag till en scooter trehjuling. Där proppas vi in tillsammans med fyra andra och färden går vidare i rasande fart. Vi kör om lastbilar och det svajar betänklig....
Även detta gick vägen. Inget internet i Mafinga, så jag tar bussen till Iringa. Här sitter jag nu och svettas. Har jag fått malaria igen eller är det bara överansträngning ?

Igår hade vi ett intressant besök från skogskunnigt folk från Finland och Sverige inkl experter från Tanzania. De besökte vår skogsmark och samstämmigt sa de att vi här på denna fantastiska plats borde satsa på den naturskog som etablerar sig av sig självt. Denna dal är så vacker med ett vattendrag och rikligt förekomst av månfaldigt växt och fågelliv.

Fortsätter att ha kontakt med denna finländska stödorganisation. Hoppas på att kunna samverka med dem att bekämpa fattigdomen på ett positivt sätt. Dels genom att hjälpa människor med att sälja sina produkter, dels genom att påverka och öka på till fler arbetstillfällen.

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar