tisdag 24 maj 2011

Har varit utan pengar i ett antal dagar. För mig en lärorik erfarenhet . Här i Afrika känner vi västerländare  ganska bortkomna när vi är utan pengar. "vår trygghet har vi i plånboken" men den intressanta upptäckten var att jag upptäckt att vårt påstående att Afrikaner bara vill åt våra pengar är en förenkling. I själva verket är det naturlig för en Afrikan att den som har får betala. Västerländaren har… alltså får han betala. I mitt fall när jag var totalt utan pengar då gällde inte det att jag ska betala. Med stor glädje upptäckte jag att den ena efter den andra av mina vänner kom fram och erbjöd mig mat, pengar skjuts m. m. Vi var nu verkligen jämställda och då kan man räkna med kollektivets stöd. WAW. WAW

På många sätt kommer jag allt närmare det genuina Afrikanska. Som nu imorse när jag tillsammans med Salome var på en begravning av en släkting till Salome. När vi kom in i den mörka hyddan så svimmade kvinnor, skrek och hade som spasmer. Salome blev meddragen på golvet och jag oroade mig för hennes gravida mage. Den avlidna låg på en säng, (han hade dött några timmar tidigare och begravningen skulle vara redan samma dag. Jag är givetvis en särling, men känner mig ändå som del av händelsen. Salome är en ärad familjemedlem och jag tillhör familjen. Men visst är det mäktig med skrikandet och hela atmosfären. Jag gick därifrån trots att man tyckte att jag skulle stanna. Salome kommer att stanna över natten. Då ligger alla huller om buller i det lilla huset, och rätt vad det är sa får någon för sig att skrikande sörja .
Ärlig sagt så vet jag inte om jag skulle palla för en sådan natt.

Den lilla texten som följer ska vara en inbjudan att komma och uppleva tillsammans med oss.
Jag vill visa Er, jag vill ledsaga er som kommer som gäster. Var med mig på en begravning eller ett bröllop
Jag vill att vi tillsammans med Afrikaner ska gråta eller skratta. Jag vill krossa skalet som hindrar många från att uppleva. Ge mig en dag där ni släpper försvarsmekanismen. Var med när man skriker sin förtvivlan Var med i högen av människor
Var med och försvara en försvarslös. Var med och ställ er emellan den som slår och den som blir slagen.
Sitt inte och diskutera svensk TV program eller diskutera svenska köttbullar. Var med och sitt i en buss där ni knappt vet vart den är på väg, eller om det finns ett hygglig hotell dit den kommer. Ge mig en period eller en dag. (Jag ska vara rädd om Er men förutsättningen är att det inte finns några villkor. Kom och upplev !!!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar