torsdag 8 mars 2012


Skolfrågan är helaktuell.....

Dels har vi fått in pengar från "DIN BIL" för en början till grunden för sex-års gruppen " priskolan" skollokaler. Dels har vara härliga volontärer kraftfullt kommit igång med hemundervisning. både till medarbetare till Moyo kwa Moyo dels till en allt större grupp föräldralösa barn.
Igår var det ett möte i skolan. Har erbjudit skolan att våra volontärer kan vara en tillgång för Engelsk undervisning och det mottogs positivt . Men skolans farhåga var att klädkoden från västerlänningar skulle störa deras normer, så ytterligare en gång måste jag påpeka att DET INTE ÄR BRA MED UTMANANDE KLÄDER. TAJTS MED EN HÄNGANDE SKJORTA UPPFATTAS SOM STÖRANDE .KORTA KORTBYXOR UPPFATTAS SOM STÖRANDE .
Jag känner mig verkligen tjatig i denna fråga men besökare MÅSTE acceptera att det är så det är. Det går inte att exakt peka på vad var och en ska ha på sig så jag efterlyser lyhördhet
Står i en kö och lyssnar på några killars kommentarer om vad de kan tänka sig göra med de totalt omedvetna västerländska tjejer som i detta fall är klädda i så lång skjorta så man har svårt att veta om de har byxor på sig. Om dessa tjejer( som inte var nagon av våra volontärer) skulle ha förstått killarnas fantasier, så skulle de genast byta till annan klädsel!!!

Har varit på en skolkonferens i Nairobi i Kenya. Mycket intressant och givande för våra framtida skoltankar. Det var nyttigt för mig att komma till ett för mig okänd land. Annan valuta annan situation. På kvällen i Nairobi kände jag mig inte så trygg. Plötsligen fanns det inga kvinnor och barn längre på de mörka gatorna och jag var osäker om vägvalet för att hitta till mitt hotell. Men att i detta läge fråga om vägen och låta det framgå att jag har kommit vilse är inte det bästa. En person som jag frågade efter vägen tittade förskräckt på mig och skyndade sig snabbt bort från mig. Man vet att i dessa situationer kan man inte vara säker på att få hjälp ifall man skulle bli rånad. Så mycket trafik, så många gångtrafikanter hade jag svårt att mig att föreställa mig att det var.
Det var rolig med känslan av hemkomst när jag landade i Dar es Salaam. Ska skynda mig till mina kära och kolla om mina tankar om Johannes stämmer med verkligheten. Vet inte om en baby kan vara tapper men känsla av tapperhet kommer över mig när vi är tillsammans. Han har väl inte något större val, men jag tycker det är tappert att vara så beroende, så liten och utsatt. Nu har han börjat äta fast föda och snart kan jag börja göra mindre utflykter med honom.


Hälsningar Ewout...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar