lördag 21 april 2012

,

Man är vaken för det märkliga och det är många märkligheter som händer.

Jag var till Iringa för att hämta förväntade pengar. Men pengarna hade inte kommit in med följden att jag var totalt black . Inte ens tillräcklig med pengar för att ta mig tillbaka till Matanana. Och vad gör Ewout ? Jo han åker till den dyraste restaurangen i Iringa och förväntar sig att kunna äta på kredit och ur den situationen kunna planera för nästa steg.

Pa restaurangen Chai Villa så träffade jag en kvinna som arbetar som konstnär. Hon har bott under många år i vildparken Rusha. Vi fick ett intressant samtal där vi pratade om spirituella lagbundenheter. Jag framförde faktumet att allt söker sig till dess motsvarighet är ett faktum som jag upplever starkt. Kärlek söker sig till kärlek, hat söker sig till hat. pengar söker sig till pengar och fattigdomen söker sig till fattigdom.
Hennes starkaste budskap var att man måste vara medveten i all sitt handlande och tänkande för att kunna leva i nuet och för att kunna utveckla sig.
I förbigående nämnde jag om min akuta ekonomiska situation och kan man tänka sig när vi sa hej sa lade hon 400 kr på bordet och angav att detta var en gåva från henne så visst händer det märkliga saker när man är öppen för dem !!!!!! Förresten så glömde jag att fråga efter hennes namn (inte särskild medveten)

Salome är till Nairobi. Mot min vilja har hon åkt tillsammans med Felisian Johannes och Olly (som ska hjälpa att ta hand om Johannes när Salome och Felisian är på utbildning i den orienterande kurs som Waldorflärare. Jag hade uppmanat dem till att gå vid ett senare tillfälle eftersom vi just nu var så blacka på pengar och kursen kommer att finnas även vid senare tillfälle. Men Salome näst intill smet när jag var för att hämta volontarer i Dar. Nu ar vi i trängt läge. Salome är så mycket behövd i daghemsverksamheten och det känns svårt att vara utan henne och Johannes. Men nu har jag accepterat situationen och önskar henne framgång i sin utväxlings strävan men det tar inte bort att jag längtar ryslig efter både Salome och Johannes.
Fördelen just nu ar att Akisa och jag är mera tillsammans. Hon visar ett påtaglig behov att vara nära mig. Vi grät en stund tillsammans och bad att Jesus skulle ta väl hand om Salome och Johannes och att de skulle komma välbehållna tillbaka hem till oss. Det visar sig nu att Akisa är en dundrande bra tolk. Hon översätter på ett mycket bra sett både från Engelska till Swahili och från Swahili till Engelska. Det är en härlig känsla att ha denna fantastiska tjej vid min sida när jag gör mina sociala besök.

Kram på Er alla från oss i Matanana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar