måndag 16 januari 2012

Inlägget där jag berättar om att två av våra ungdomar har blivit gravida har varit anledning för kommentarer om sexualiteten, kondomanvändning och partnernas egna ansvar med mera.

Sexualiteten är något universellt över hela världen men yttrar sig olika av olika anledningar. Min läggning, din läggning, min uppväxt din uppväxt man, kvinna. utnyttjad eller omhuldad. En kultur eller en annan kultur.
Det är många faktorer som påverkar men sexualiteten är en stark drift. Inte minst i ett Afrikansk land som Tanzania. Mansrollen är dominerande och det påverkar. Månggifte är (särskild på landsbygden) vanlig. Tjejer uppfostras att vara en tjänande varelse och även det påverkar det sexuella umgänget .
Homosexualiteten förnekas att existera och det leder till att den är förträngd eller undangömd. Unga tjejer är tidig sexintresserad och blir även tidig sexobjekt. Killar håller ihop i gäng och fantiserar och tidigt praktiserar de sin sexualitet.

Det är tydlig att det förekommer en livlig sextrafik mellan stugorna . Detta orsakar en utbredd förekomst av veneriska (sexbundna) sjukdomar Samtidig är det ett tabu över sexualiteten med följden att de veneriska sjukdomar inte blir behandlade och multiplicerar sig. Det i sin tur har som följd att Hiv\Aids får ett så stark fotfäste.

Mitt i detta kommer vi med vår västerländska kultur, vår inställning till självbestämmande och frihet. En kraftfull krock uppstår den afrikanska ungdomen tappar fotfästet och har svårt att hantera den nyvunna känsla av frihet . Kulturändringar är långa processer som inte kan ske över en natt och med den påverkan som vi har måste vi vara varliga. Jag, volontärer och andra som vill Afrika väl måste inse att vår påverkan är betydande . Vi är som framtidshägringar för ungdomarna och vi måste umgås varlig med det stora ansvaret som vi har.

Missuppfatta mig inte. Vi är inte orsaken till att våra ungdomar Thomaini och Cecilia är gravida. Men det hade varit en stor tillgång för dem om vi hade kunnat förbereda dem så att de i frihet kunde ha valt sin framtid , sitt val av att bli med barn eller inte. Sitt bestämmande över sin egen och sitt barns framtid.
Vad blir då summering av mitt funderande. Vi ska påverka ungdomar till att bli självständiga , självtänkande personer. Vi ska ge dem verktyg till detta (i form av kunskaper kondomer m.m.)
Vi ska inse att en kulturskillnad inte kan ändras i en handvändning.
Fastnar i mina funderingar och jag inser att till slut är det den totalt undermåliga Afrikanska skolan som är ett oövervinnligt hinder för Afrikas utveckling.

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar