söndag 22 januari 2012

Vi kommer nog att lyckas att få hem Enok.

Enok är den av vår storfamilj som har låtit skina igenom att det inte är helt omöjlig att han är far till Cecilias blivande barn. Detta gjorde han på min uppmaning. Jag sa till honom att han skulle stå för sin sak och att vi senare med hjälp av ett faderskapstest skulle kunna avgöra om han verkligen var fadern . De andra tänkbara kandidaterna  har gömt sig, sprungit sin kos. Mycket fegt tyckte jag med min svenskhet tills jag fick reda på att Enok nu hade hämtats av polisen och att han får en fängelsestraff på 30 år (JA NI SER RÄTT 30ÅR utan mer rättegång. Men det får inte ske. Vi ska kämpa för honom på alla sätt. I detta land är det den som har pengar som har rätten på sin sida och den som är medellös är den stora förloraren. Jag är emot mutor men Enok ska bara ut ur detta vidriga fängelset.

Det är Cecilias mamma som har fått igenom att Enok skulle hämtas av polisen. Saken är den att både Cecilia och Enok är högstadie elever och som sådana hammnar de i denna vidriga lag. Cecilia är en halvsyster till Salome. De har alltså samma fader. När Salome väntade sin Akisa så lyckades denna orm till kvinna att få Salomes pappa att sparka Salome ut ur hemmet. Salome var ett par månader i skogen och hade svårt att överleva. Den person som försökte att hjälpa Salome blev kraftfullt angripen av Cecilias mamma och den mesiga pappan lät det ske.
Nu är det Enok som är i skottgluggen. Men jag får en väldig kraft av orättvisor och jag tror att jag är tillräcklig stark för att klara det så att Enok ska slippa fängelsestraff.........

Nu till Thomaini. Thomaini har vid flera tillfällen avvikit från vårt hem. Hon nämnde att hon hade träffat en namngiven pojkvän. Men nu plötsligen när vi försöker att se på framtidsutsikterna så pekar hon ut Felisian som den troliga pappan. Jag har ställt Felisian mot väggen och frågat honom om han har haft sex med Thomaini. Han säger bestämt att han inte har haft sex med henne och på det sättet som han säger detta så tror jag honom. Har då Thomaini ljugit för att få en bra make ? Saker och ting är helt otroliga. Jag hoppas att jag snart kan skriva ett jublande dagboksinlägg där jag kan berätta att allt har ordnat sig.

Hälsningar Ewout

6 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske skulle varit bra att kolla upp tänkbara konsekvenser för killen att stå för ett eventuellt faderskap med en ogift tonårstjej, innan man började prata om ärlighet och att stå för vad man gjort.

    SvaraRadera
  2. men herregud vad är det som händer? varför ska Enok åka i fängelse på grund av det? är det för att han nekar till att han är fader? 30 år i fängelse för vadå? Sex innan äktenskap är det något som är olagligt i Tanzania? Jag tror på er att ni kommer att få ut Enok, han kan ju inte bli dömd för ett brott som inte har begåtts möjligen varit med Cecilia om det nu är ett brott..Lite funderingar o reflektioner. tänker på er! kram Madde Ring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Sverige gjorde rubriker i Frankrike för inte så länge sedan för att en (tursitande) far som gett sin son en örfil riskerade fängelse.

      Vad som är rätt och fel är olika i olika kulturer och det är bara att respektera att det finns olika synsätt. Sedan behöver man inte hålla med eller tycka att det är klokt och sunt bara för det.

      Radera
  3. Tack för kommentarer.

    Uppskattar att människor lever med i vad som händer här. Efterklok kan man alltid vara. Som tur är så har vi redan lyckats att få hem Enok. Att lära kanna Afrika är svårare än jag kunde föreställa mig.
    Hälsningar Ewout

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig.Du har ju levt där länge o jag fick ju uppleva Tanzania i 8 veckor o 6 v i matanana. Å ja jag håller med dig att det är mkt man inte förstår men det är oxå mkt som är en otrolig glädje trots dessa tragiska livsöden. Det är nåt jag bär med mig så är den glädjen som ändå finns trots tragik, döden på tröskeln men vilken glädje Ewout!:)Madelene Ring

      Radera
    2. Skönt att höra att Enok är hemma.

      Radera