onsdag 25 maj 2011

Avreagerade mig på en stackars taxiförare. Har gav mig ett hutlöst förslag till pris, men han kom i fel stund med sitt luriga försök..... Ibland blir det för mycket och urladdningen kommer oväntat.
Är i Dar for att orientera mig för resenärer från Sverige. (boende i Dar- Safari och äventyrsresande- Zanzibar) Volontärresor organiserar korta spännande resor där man bland annat är en vecka i Matanana. Jag hoppas mycket på dessa resor. Resenärerna har en ständig ledsagare med sig. Från hämtandet på flygplatsen tills lämnandet efter drygt 14 dagar.
Hör er för om detta resande!!! Volontärresor


Fastnade igår när jag skulle gå till hotellet. En mamma sitter med sina 5 barn- Hon är inte den vanliga tiggare typen. Denna familj ser ut komma från en lite bättre situation
Familjen är från Kenya (Mombassa) de hade följt med hennes man till Kongo, men där har han övergivit dem. Kongo är ett svårt land att vara i. Och aven Kenya är hårdfört. Mycket kriminalitet så hon försöker att hitta en situation i Tanzania för henne och hennes barn. Nu är de på gatorna i Dar es salaam. och framtiden ser dyster ut. Den 10 åriga Diana ser vädjande på mig Även Mickael 8 år griper mitt hjärta. de andra är för små för att uppfatta situationen. Vill ge dem lite andrum så jag tar dem till mitt favoritställe. Vi äter chicken Tandori med alla tillbehör.
Sen mitt i alltihopa ser jag det hopplösa i situationen!. Mamman börjar förhandla med en gatuförsäljare om ett par lyxskor ( för pengar som jag just har gett henne )Mamman ser min ilska, och avbryter handlandet. Tar dem till ett billig hotell så att de slipper sova ute i alla fall denna natt. Men hur ska det gå ? Man kan inte sova ute i Dar es salaam Malaria, rån, våldtäckt. Farorna är många.... Lösningen skulle vara en härlig storfamilj där man värnar om varandra men Salome blir vansinnig på mig om jag kommer dragandes med detta gäng. Ska träffa dem idag igen och se om det finns några kreativa tankar , en plan att lösa deras situation.

Hälsningar Ewout
info@volontarresor.se

1 kommentar:

  1. Erbjud henne barnpassning en begränsad tid kanske? Och få henne att söka ett arbete? Hon verkade ju inte vara så akut nödställd... Om hon kikar på skor...

    SvaraRadera