måndag 17 oktober 2011




Har kommit underfund med‏ att

Styrkan ligger i att inte låta sig påverkas i onödan. Någon är irriterad och sprider dåliga vibbar. Låt detta vara dennes problem
Styrka är att göra så gott man kan och vara OK med resultatet oberoende av om resultatet blev bra eller dålig.
Styrkan ligger i att begränsa sig till att hjälpa den som vill ha hjälp. Låt de andra vara i sin olycka.
Styrka ligger i att vara tydlig med vad man tänker hjälpa till med.
Styrka ligger i att satta gränser.
Önskar dig styrka på vägen!!! Ewout

Alltid finns det något problem. Igår var det CHEFEN.

Vår fina kock Mr Mesissi skulle få tre av sina barn hem till oss. Det hade varit ett stort arbete och en betydande kostnad att få dem bort från Dar och att resa till Matanana. Och nu skulle de anlända på kvällen till Matanana. Mr. Mesissi hade tagit sig ledig för att förbereda deras ankomst....... Barnen anlände men ingen Mr. Mesissi "var kan han vara?" Vi fick ta hand om hans barn och senare visade det sig att han hade supit sig full. Man tror inte att det är sant denna bra person ballar ut så totalt när spänningen blir honom övermäktig. Nu är han som en stor ledsen teddybjörn. Ewout får vara den som är stark. Ewout får ta hand om situationen.....

Nästa problem ar Matunda. Matunda är duktig med de små barnen. Han har en hel del talanger men han är hopplös med västerländska tjejer och på sitt afrikanska maner vill han äga dem. Och tro mig... En Svensk tjej vill inte vara ägd av någon och särskilt inte av någon som de inte själv har valt. Matunda blir svart i ögonen när han känner sitt nederlag och ser att omgivningen (särskild Ewout ) har avslöjat honom. Han blir opålitlig och vi har jämt göra att saker inte glider ur händerna på oss. På ett vis skulle man säga att ta bort dessa hopplösa figurer.... Ja visst men var är de som inte är hopplösa. Och hur mycket kraft och tid tar det att peta bort människor med svåra sidor???? Jag är inte särskilt ängslig av mig men en Afrikan som blir avslöjad kan vara svår att tampas med.

Vari ligger svagheten: Rädsla (motiverad eller omotiverad) drar ned vår styrka.
Övertygelse om att vi inte är kapabla drar ner vår styrka.
Skylla på andra omständigheter, att inte sätta sig själv som ansvarig drar ned vår styrka.

Vi har fullt hus Sanna och Jessika som är här med ett särskild uppdrag samt 7 volontärer. Det är redan från början klart att alla inte har lika stor arbetsvana. Men den goda vilja finns överlag och det är min uppgift att ta tillvara på detta. Idag är de med Salome till kyrkan Det ar ett bröllop där och det kommer att bli en särskild erfarenhet.
Upptäckte översättningsfunktionen på Googles och ser att detta kan vara ett användbart verktyg för att bli lite bättre på Swahili.
Idag ska jag ägna mig särskilt åt grisarna. Vi har många grisar för närvarande ca 120 st Men det är 7 st som ska grisa, så det blir snart fler. Vi ska sälja smågrisar. Det tycks vara en bra inkomstkälla plus att det är en positiv hantering.
Salome har öppnat sin butik. Stoltheten lyser i hennes ansikte. Hon berättar ivrig om handelsmannens hemligheter. Jag älskar min Salome utan gränser och det känns som att butiken kan bli en uppgift som stärker hennes självkänsla. Kommer inte ihåg om jag har berättat om JOHANNES på ett tag. Men jag har ett svagt minne av att jag har nämnt honom vid något tillfälle.
Kan ni inte komma och titta på honom ??? Den stolta fadern myser och växer när det är någon som visar sitt intresse !!!!!!!!!!

Hälsningar Ewout


2 kommentarer:

  1. Hej Ewout!
    Nu har det gått sju år sen invigningen av Moyo kwa moyo i byn. Även om det inte längre känns som det var igår så går det inte en dag utan att jag tänker tillbaks på tiden I Matanana. Det var de jobbigaste månaderna i mitt liv, men samtidigt den period jag inte skulle vilja ha ogjord. När sjukdom, ensamhet och misär inte bröt ner en totalt så växte man som människa.
    Har haft mina egna kulturkrockar med kärleken från Zambia så jag känner med dig. Men vi har fått två underbara flickebarn, ett sprunget ur den röda jorden och ett ur den svarta myllan. Olika som sol och måne ger de livet en ny dimension och kraft att möta morgondagen.
    Trots att jag bröt kontakten har jag följt dig på avstånd och sett vilka storverk du uträttat. Du är glädjen i många barns liv och visst är det mysigt med skrattande barn man får krama, kanske särskilt ett eget.
    Vem vet när vi ses, kanske kommer vi på besök i byn en vacker dag, kanske till tioårsjubileet. /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack Fredrik for din kommentar i bloggen. Jag kommer starkt ihåg hur illa du for av förnekad kärlek. Men du kämpade vidare och en vacker dag hittade du en uppgift. Kommer ihåg att du satte dig för att tälja leksaker åt barnen. Barnen var saliga och omringade dig. Det är fortfarande en del barn kvar här som varit med ända från invigningen. Dom har utvecklats till ståtliga ungdomar. Tror att flera av dem har fått med sig en del självkänsla som rustar dem för en bra framtid i en tuff värld. Det skulle vara häftig om du och dina kära dök upp här hos oss.
    Uppskattar även om du sänder mig din mail adress.
    Hälsningar från oss i Matanana
    ewoutvanalphen@msn.com

    SvaraRadera