söndag 18 september 2011

Älskade Sara.
Sedan några månader tillbaka har vi försökt att slussa ut vår lilla Sara tillbaka till släktingar. 14 dagar efter att hon togs tillbaka till sin far och styvmor så såg det ut att vara ganska ok. Men nu efter en längre tid visar det sig att det var ett misstag och en katastrof. Sara har magrat skrämmande mycket och hon pratar inte längre och är i en dålig situation. Jag känner mig skyldig att jag inte insåg situationer tidigare.
Igår sändes Justin dit för att hämta henne. Styvmodern fans inte kvar i byn längre . Pappan uppskattade att vi tog henne tillbaka. Han ljög om att han hade tagit henne till en läkare. Han pratade om att Sara hade fel på benen men faktum är att hon är vanskött och undernärd.
Det var en stor upplevelse att se reaktionen hos vår storfamilj när Sara anlände. Det var som firandet av den förlorade "sonen" alla omringade lilla Sara kramade om henne och alla var tagna. Nu är hon HEMMA igen. Även daghemsbarnen var hur gulliga som helst när Lilla Sara satt i kretsen av alla barn, alla brydde sig!!!!
Det är skrämmande att se att det är så svårt att återlämna barn som vi har tagit hand om. Har vi gjort barnen för sårbara så att de inte kan klara sig längre i den tuffa överlevnadsmiljö som råder i byarna. Det är många frågor som snurrar i mitt huvud.!!!!


Familjen i Bumulyainga är även de ett stort bekymmer. Någon från Kibidula missionen har nu tagit sig an babyn och det är bra . Den AIDS sjuka mamman ville ha det så och för att få igenom att barnet skulle vara på Kibidula så blev vi beskyllda för att vi ville förgifta barnet. Mamman fick vitamin C- tabletter av Kibidula folket med resultat att hon nu inte vill få hjälp att skaffa bromsmedicin. Jag fick redan medicin av Kibidula, och de ska be för mig så jag behöver inte åka till lasarettet för att få bromsmedicin säger hon.
Nej det är inte lätt att hjälpa. Ser i detta fall ett stort misslyckande framför mig. Mamman är svag. Barnen förvildas och håller sig undan från skolan och det är så olycklig att Kibidula och vi har hamnat i en motarbetande situation.

Ewout....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar