torsdag 29 september 2011

Stackars Catharina Lind !!!!
Hon redigerar och rättar mina texter och nu sitter jag här och skriver trots att jag har glömt mina glasögon men jag hoppas att hon kan tyda alla bokstäver som hamnat huller om buller.

Härlig att jag har så många läsare så att jag kan stoltsera över min familj. JOHANNES JOHANNES !!! Han växer så det knakar. Lång och stadig i kroppen och jodå  han kan visst gråta men som tur är så är omgivningen (förutom hans far) duktiga på att trösta . Han är en tittande pojke. Ligger och spanar in omgivningen "vem är det där tro? Känner jag igen den och den ?" men han har det inte lätt för en populär kille som han tas från famn till famn.
Akisa hon är ett så fint barn. Vacker livlig och intelligent. Hon skulle passa Johannes och hon var ensam ganska länge med honom. När jag tittade in så blev hon så generad för hon hade dragit fram en mängd kläder och babytillbehör. Hon hade tvättat pudrad bytt på Johannes. Helt gått in i en mammalek. Inte med en docka utan med Johannes.

Igår var vi på en grannes barns bröllop. Vår familj är ärade och jag är så stolt och går omkring med våra barn. Jag älskar att se vem som kommer i kläm så att jag kan hjälpa som att se till att Baba Evelina får in mat , att barnet som gråter blir glad igen. Jag känner mig accepterad och älskad .
Salome är med i ledningen för bröllopsarrangemanget och har dekorerat och pyntad.
Brudens pappa drar i mig för efter Afrikansk mönster så umgås män och kvinnor ganska mycket för sig . Pappan (Gidion) och jag har ett slags brödraförhållande och jag märker att Gidion vill stoltsera att han är min "broder" Han vill gärna vandra hand i hand med mig men för mig är det lite ovant att gå hand i hand med en vuxen man, men den som sig i leken ger han får leken tåla.....
Det är flera av våra storfamiljsbarn och även dagisbarn som är med på bröllopet och jag stortrivs...
Där kommer Sanna och Jessika också!!!  våra granna och blonda tjejer. Det är även ett par ståtliga tyska killar på besök och de trivs bra i Sanna och Jessikas sällskap.

I Matanana börjar man bli van att vi är många blanka (vita) personer från Moyo kwa Moyo och vi flyter allt in bättre i gemenskapen. Lilla Alfa, Pomoko och Bennesson är på rövarstråk. Dom är som ett litet rövarband. Fria härliga ungar men det är lite problem med deras frihetsatmosfär ibland för här är man mera vana vid försynta barn men våra barn har fått smakat på friheten och kreativiteten och  bussträcken som händer är oftast initierad av våra barn från "Moyo kvwa moyo" och det till bekymmer för lärarna i skolan.
Neej... Jag ska nog gå hem nu. Vill inte att ett bröllop ska få ta hela dagen. Jag håller på att bygga lite udda övernattningskojor och Jessika och Sanna skakar på sina huvuden . Nej men Ewout !!! tänk på din ålder säger dom och det är kanske det jag gör. Håller på att bygga en träkoja  med visionen om en liten boplats i trätopparna.  En grenställning med väggar av filtar, ganska så rymlig så det går få plats med en dubbelsäng och det är ståhöjd i detta utrymme och på planeringsstadiet är det som ett stort upp och ned vänt bord som ska hänga i rep mellan träden med ett talltak. Utrymmet är som ett tält som hänger fritt ovanför marken . Stort nog för en backpacker som vill besöka oss och har behov av en sovplats för sig och packningen..

Vi är skapande varelser. Mera skapande än vi kan föreställa oss.
Med risken att jag inte fångar in hela sanningen med detta påstående så vill jag ändå testa tanken att mer än vad vi tror är beroende av våra föreställningar. Fattigdom ??? Hur mycket beror den på en ekonomisk fråga och hur mycket beror den på vara förutfattade meningar ?

Åldrandet ??? Somliga av oss åldras i förtid andra tycks kunna åldras till märklig hög ålder.
Styrka ??? hur mycket beror den på vår faktiska styrka och hur mycket på vår viljestyrka ???
Vi har en ond och en god sida i oss och vad släpper vi fram? Eller hittar vi krafter utanför oss som fick oss att göra som vi gjorde ???. En ängel… eller en jävul…??? eller var det våra taskiga förutsättningar ??? Kanske morsans fel eller läraren som var dålig?.
Ska jag åldras på grund av mina mentala föreställningar ??? Är min sjukdom en del av mina föreställningar? Är det faktum att jag är svag på vissa ämnen eller är det en yttring av mina föreställningar. Jessika skulle ha sagt ”Ewout nu var du djup” så jag väljer att sluta skriva tills jag kan se vad jag egentligen påstår.
Tills dess så önskar jag Er allt väl ...


Kramar från oss i Matanana ....


Ewout !!! När du har glömt glasögonen så är det alltid ett långt inlägg men det funkar
när jag fått gissat och funderat några varv /Catharina...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar