fredag 2 september 2011




Lilla Johannes gillar när han blir badad. Då kommer hela storfamiljen och vill vara med antingen som medhjälpare eller bara som åskådare. Han är så söt. Nej han är mera, han är fantastisk!!!. Jag är pappan och i det har jag en given ställning. Men jag är även som en slags farfar och dom som är morföräldrar eller farföräldrar vet att deras barnbarn är det finaste som finns.
Han kan visst gråta också men Salome är så duktig på att få honom nöjd igen. Bröstet och matningen kan vi ändra på eller konkurera med. Tonåringarna bär honom på sin rygg i en kangasduk när de har turen att vara Dada (stora syster).
Nu förtiden är jag van med så många. I Matanana och i Mafinga och även i Iringa är det många som hejdar mig och undrar hur det är med Johannes Capuccino och med mamma Salome. De gratulerar och markerar att de i och med att de känner oss även är delaktiga i detta mirakel. !!!!

Catharina (hon som hjälper mig med redigering och bilder till bloggen) har haft en liten diskussion på facebook. En del skrivare ifrågasätter meningen med att hjälpa folk i tredje världen när det finns människor i Sverige som behöver hjälp. Jag för min del tycker att det är sorglig med människor som far illa i Sverige och att det är bra att det finns människor som värnar om svenska människor som behöver hjälp. Jag hoppas att de som anser att man ska hjälpa sina egna i landet först går i bräshen fär att hjälpa den kategori av de hjälpbehövande som man talar om menen det hindrar ju inte att andra som vill hjälper människor lite längre bort.

I Sverige tar staten (de folkvalda) hand om samtliga uppgifter, så även att sända pengar till behövande. Detta är bra till viss grad men det kan också skada det personliga engagemanget. Att hjälpa en medmänniska är så mycket mera än att ge pengar !!! Världen tycks vara stor men mänskligheten behöver varandra och vi är alla resultatet av samma skapelse.
I frihet kan vi vara en medmänniska. Värna om varandra och känna brödraskap till var granne och till det yttersta hörnet av skapelsen.

Ha det så bra allesammans... /Ewout.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar