söndag 4 september 2011

Byledningen från Bumulayinga kontaktade oss.

Kan ni hjälpa en nybliven ensam mamma som har nedkommit med tvillingar?. Det ena barnet har redan avlidit och det andra är i en dålig situation eftersom mamman inte har någon mjölk.!!!!
Det är 5 barn i familjen och det är ganska tydlig att den ensamstående mamma har AIDS.
Den 9 åriga dottern hålls nu hemma från skolan för att kunna ta hand om barnet.
I byledningen vet de nog om att jag inte klarar av att INTE hjälpa men det är en mäktig uppgift! Bråttom är det för barnet svälter ihjäl. I detta fall är det ända möjliga att snabbt föda upp barnet med mjölkersättning i en nappflaska. Då är hygienen mycket viktig för annars blir barnet uttorkat av diareer..

Lilla Johannes gråter som en baby gråter. Han är inte den unika stillsamma babyn längre men här är det kö för att ta hand om honom så det är inte så betungande som det skulle ha varit utan storfamiljen. Jag stjäl mig till närhetsstunder. Nära nära. Han är så fin och det är lycka att dofta i sig hans härliga babydoft. Jag spanar och spanar. "Vad är du för pojke ?" och jag ser bara nya saker. Andra säger att han liknar mig. men han tycks inte vara färdigformad ännu. Han har blivit brunare?. Nej det går inte att förklara det måste upplevas. Jag älskar honom !!!

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar