lördag 24 september 2011


Efter frukosten skrider dagen vidare.

Det är då morgonens arbeten fördelas. Åsnorna ska bemannas för att hämta vatten. Dom fungerar bra och är tålmodiga och starka djur! Men de måste ha förare som kan hantera dem för om drivandet är för slapphänt så blir det ingen ordning på vattenhämtandet och om man är för kaxig med dem sa kickar de av sig vattendunkarna. Med LUGN BESTÄMDHET OCH MÅLMEDVETENHET så funkar det bra.

Vi håller på att bygga en brödung. En proffsig ung där det ska kunna bakas ett 30 tal bröd åt gången. Tegelstenar ska hämtas och cement ska blandas. I denna ung ska även grönsaker örter och läkeörter kunna torkas..  Matunda Ester och någon volontär  har gjort en liten utflykt med barnen i brist på bra skollokaler så nu har vi ganska mycket ute verksamhet. Bygga kojor, går promenader och utflykter.
Ewouts uppgift är att kordinera. Dagens aktiviteter ska planeras, hur många blir vi till maten? finns det tillräcklig med sängplatser? hur år det på de olika dagisen? Måste vi sända någon representant till begravningar, möten. skolann? Finns det tillräcklig med byggmaterial hemma.

Sen stannar verksamheten upp för Johannes ska badas . En klunga med folk samlas kring denna händelse. Helst vill alla vara delaktiga. Hämta varmvatten handukar, en träkolsmin. Salome är den ledande. Ewout är kunnig koordinator (tror han). Det kommer någon och hälsar att en granne har avlidit. Ja det kan hända, men nu ska Johannes badas och det innebär att allt annat får vänta......

Salome tar det mycket alvarligt med begravningar. Hon ägnar mycket tid åt detta och eftersom hon är den outnämnda första ladyn i byarna så är det kanske riktig. Hon uppmanar mig att även jag ska besöka begravningarna. Jag åker dit och blir ansedd som en viktig besökare och man leder mig till rummet där den avlidna ligger på lite de parad. Jag försöker att fokusera vem av alla gråtande och skrikande kvinnor som är den som är nära anhörig. Jag går ned på knä och gör en häsning. Gråtandet kan bli öronbedövande. Jag gömmer mig i att be för den avlidna och sedan vacklar jag ut igen och det får räcka för min del. Man accepterar att jag inte stannar länge men Salome ägnar resten av dagen åt begravningen. Hon blir en av de självklara ledare och samordnare .

Tid för udju som är morgonvällingen. En del skolbarn kommer springande och får sin morgonvälling men många blir utan för skolan har för korta raster. Nu måste jag åka med snickerivirke till hyvling. Pieter ska snickra ett arbetsbord till restaurangen….

Hälsningar Ewout






,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar