lördag 10 september 2011

Utvecklingens atmosfär hänger över Matanana.

Det är som en aktie där det är positiva förväntningar och alla vill köpa en sådan aktie. Afrika har en mörk depression över sig och förväntningarna är låga men genom positivitet kan detta vändas. Jag tror på framtiden i Afrika. Jag tror på ungdomarna jag tror på de hårt arbetande kvinnorna. Det finns även en del bra men (fast inte så många)
Genom att satsa på de som arbetar för framtiden . Genom att ignorera de som är koruppta och arroganta. Jag hoppas och tror att jag och andra kan vara en positiv faktor i utvecklingen!!!!!

Men tro mig. Detta kräver uthållighet och trösklarna är många såsom den lilla familjen från Uleole som har kommit att söka vår hjälp. Pappan har avlidit i Aids. Mamman är svårt AIDS sjuk . Det är två små barn i familjen och det tredje barnet den vackra 16 åriga dottern klarar inte av att freda sig för påträngande karlar. Jag blir så ilsken!!! Vart är grannarna??? Var finns kyrkan och dess sociala insatser . Var finns byledningen !!!!!! Byledningen har nu sökt vår hjälp och då pratar dom om att hjälpa till med pengar så att mamman kan åka till lasarettet och få hjälp med bromsmediciner och även hjälp med pengar till maten. Men varför håller man inte rent från GAMAR till karar. Fattar inte by ledningen att Aids problemet inte kan stävjas om man inte ta i med hårdhandskarna. Nu ber de oss om hjälp OCH HJÄLP SKA DE FÅ!!!! JAG ÄR SÅ ILSKEN!!!!!!


När jag reflekterar på ovanstående så ser jag det så klart.
Det första har samband med det senare. I positiviteten fungerar ett socialt system. Man hjälps åt i positiv anda. Men när misären blir för påträngande så är "gam" mentaliteten en självklarhet. Bland de matta kan man förvänta sig "bordsskick" bland de hungrande river och sliter man "stjäl och ljuger" (Och då är det inte bara hunger efter mat , det kan även vara hunger efter framtidstro eller socialt sammanhang.) AIDS är en sjukdom som frodas i det äckliga i det nedsmutsade. Lösningen ligger inte bara i att förse de hungrande med kondomer.

LÖSNINGEN LIGGER I ATT VI SER DE MINDRE LYCKLIGT LOTTADE SOM MEDMÄNNISKOR OCH BRÖDRER.!!!!

Lika fan kommer jag att slå den som ger sig på en försvarslös på käften!!!!!!!!

Sköt om er mina vänner../Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar