tisdag 20 september 2011

God morgon.

Tuppen gal och talar om att klockan är 0 d.v.s att dagen börjar.

I Sverige är vi mera teoretiska och säger att klockan är 6 men det har inte tuppen reda på här. Barnen börjar vakna och de större barnen går ut för att tända elden. The ska kokas och det är bra med eld att samla sig omkring.
Lilla Johannes har sovit bra, men även varit vaken i timmar. Haft små ljud för sig lekt med sina händer tuttat lite på sin mamma legat ock glott lite på sin pappa och på hela natten har han inte gråtit en ända gång. Han är helt otrolig. !!!!!!!!
Akisa ska upp men det tar emot och hon vill ligga och dra sig. Jag vill få upp henne men hon säger att hon måste be först och hon försvinner under täcket igen. Jag hör ett litet mummel. För mig tar hon det idag på engelska. med förvarning hör jag att hon ber för sin skolärares hus. Skoläraren har tydligen beklagat sig att hans hus måste få ett nytt tak.

Lilla Sara har som vanligt pinkat på sig. Hon är inte riktig i form än. I det hus som hon bodde i där ligger hela familjen på golvet kring den falnade elden. De ligger där de satt igår och de har bara somnat och alla barnen ligger i en kisspol. Ingen bryr sig om att gå ut och kissa.

Hunden Bobby är inte i form heller. Jag ifrågasätter hans ambitioner att försvara huset. Han skäller inte och ligger bara dämpad. Han är verkligen påtagligt ledsen att hans kompis, fjälla, eller hundhustru "Flicka" är borta. Jag har aldrig sett ett djur så ledsen för att dennes partner har försvunnit.

Det börjar springa barn förbi på vägen . Skolan börjar redan vid kl :1 (kl 7) Idiotisk. Barnen har kanske långt till skolan och har inte hunnit äta frukost.
En gammal mormor har kommit och satt sig vid elden. Hon har det svårt. Hon är inte önskad längre i sin familj eftersom hon inte kan göra rätt för sig längre och hon vet inte riktig var hon ska ta vägen.


Folket som jobbar hos oss börjar komma och så även dagbarnen.
Alla tittar begärligt på den värmande elden brödet och thekannorna. Mitt arbete är att få igång sysslorna med att fördela jobben. Några ska iväg med åsnorna för att hämta vatten, bönorna ska rensas. Vi håller på att bygga en brödugn. Där kommer Ezakia och han har en evig rinnande snorig näsa och behöver snytas.
Idag är det begravning för en av våra nära grannar har avlidit. Hon har länge lidit av och demens. Men samma dag som hon avlidit ska hon begravas. Salome blir som vanlig hårt engagerad i denna typ av händelse.

Ja GOD MORGON PÅ ER.... Hoppas att ni får en bra dag.

1 kommentar:

  1. Jag funderar ofta på hur ni har det med elförsörjning? Jag förstår att det inte finns el som vi har här, men hur håller ni dator och mobiler igång?

    SvaraRadera