lördag 27 augusti 2011

Jag får väl ta konsekvenserna av att detta är en dagbok. Så vad gjorde jag måndagen den 22 Aug 2011 ?

Jag sov i Cangalauwi. Det är mitt kontor med kök och sov möjligheter. Ett bra ställe med bevakning elström mm. Internet fungerar bättre på nätterna så det är tur att jag är pigg då.!!
Sedan tidig på morgonen till majskvarnen för att köpa majsrens till grisarna. De som arbetar där är unga killar. De kommer nog inte att bli gamla så som de bär. Stora majssäckar på över 100kg knegar de omkring med. Jag brukar ge dem en liten slant. Nu efteråt visar det sig vara en lönsam affär. Har märkt att jag får rågade mått på allt jag köper, och det är inte lite till nästan 100 grisar , höns, åsnor och allt. Sen hemma så var det arbetsfördelning. Idag är det inte så många som arbetar eftersom det var en begravning som krävde sin närvaro.

Pieter (byggansvarig) var med mig till Souwadis hus. Sauwadi ar en ung mamma mycket vacker som med vår hjälp ska försöka att skilja sig från sin våldsamme man. Det är mycket ovanlig med skilsmässor här . Kvinnorna låter sig hellre trakassera sig, men i Sauwadis fall blev det för mycket. Sauwadi måste få tak över huvudet och vi kom överens att hon skulle bygga på egen mark som hon behöver köpa sa att hennes odugliga man inte blir gynnad.

Nej nu sa jag fel. Jag var ju först till Salome och Johannes. GUD vad jag älskar dem!!!!!! Johannes börjar få lite mera färg. Salome säger att hennes väninnor nu är väldig tända på att komma över en blank (vit) make. Johannes är så vacker så alla vill ha en sådant barn som honom. Är du inte till begravningen som alla andra ? Nej verkligen inte… Folk skulle skälla ut mig om jag gav mig ut med Johannes till en begravning.....
Sen tog jag Alfred och Enok till deras släktingars utegård. Ett fantastisk ställe med fem (odlings)fiskdammar. Vi har nu tillgång på att bada och fiska där och vi kan även åka med våra gäster och kampa över där.
Sen var jag och tittade till Chefen och diskuterade dagens mat. Han fixsade en wookgryta åt mig. Nu hade halva dagen gått. På eftermiddagen till Mafinga och sammanträffande med Anna Lena, en spännande kvinna från Finland. Har glömt namnet på projektet. De håller på med skogsfrågor och är särskilt intresserade av fattigdomsbekämpning. Träffade Anna-Lena som hastigast för att komma överens om mötestid och plats. Stackars Annalena satt i ett möte och var helt uppgiven..... Nej jag vet inte hur dags vi kan träffas allt är kaos här och jag får inte min revision att stämma. Afrikanska deltagarna var helt avkopplade och gjorde knappt några anteckningar medans Anna Lena var överhopad av papper. Dagen är inte slut ännu men jag hinner inte skriva mera nu.


Kramar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar