tisdag 19 april 2011

Människor frågar mig .Saknar du inte Sverige? Saknar du inte bekvämligheter? Och visst vore det rolig att träffa vänner, att sitta på ett fik och samtala. Att gå på en konsert och att kunna gå på bio m.m Men verkligen saknar Sverige ? Nej det gör jag inte . Jag saknar intensiva samtal med kunniga människor om utvecklingsländers problem Jag saknar innehåll. Men det vet jag att jag ofta även gör när jag är i Sverige. Jag är nog i grunden en ensam person.

Saknar nu min Salome men hon kommer i övermorgon. Hoppas att hon även längtar efter mig och att det ska bli härlig att träffas. Har köpt en mamma klänning till henne. Hoppas att den passar och att hon blir glad över den. Jag hoppas på att människor ska förstå vad mänsklig kärlek innebär. Där man älskar varandra över alla barriärer Hoppas att jag inte gör andra människor besvikna. Hoppas att vi här kan vara en plats där människor kan trivas utvecklas och finna mening. Hoppas att den jätte trumman som jag har skaffat kommer och att vi kan göra en fantastiskt slagverksband.....


LÄNGTAN:

En drulle en stoll, så smått, förrådd.
Efterbliven övergiven undernärd, helt förtärd.
Underbara analfabet ingen vet hur hett jag längtar och trängtar.

Föraktar min stollighet.
Vem kan veta vad hon heter,
när jag viskar så tyst att ingen hör.
Klangen den ekar sjunger i träden.
kommer från bergen med buller och bång.
När ska jag lära att endast förtära
det som är vedertaget?

Att vara i hagen och kännas som i himmelen.
Att vara på branten och känna sig flyga.
Att vara på vägen och att känna sig stanna.
Ingen kan tro att jag skulle finna,
med bankande tinningar ro i en orkan.
Svindlande tankar, moget överväga, inte skrämma
en fågel som sitter på tornprydd kvist.

Tänk om hon genomskådar och äcklas av min åtra?
Tänk om hon förstår att jag är genomrutten?
Att bara en ängel i sin ludna famn,
att le så vackert utan att dregla.
Hur kan jag behålla det som inte tillhör mig?
Ska jag låtsas vara ointresserad?
Visa mig oberörd av det som betyder mest för mig?
Hon har allt som jag längtar efter.
Svag men ändå stark, mjuk men ändå fast,
naiv men ändå planerad, ungdomlig men ändå mogen.

Jag längtar och trängtar , tinningarna bankar.
Kommer hon att finnas där?
eller kommer jag att vakna på perrongen
och upptäcka att jag står där i all min nakenhet?

Dikt av Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar