onsdag 27 april 2011

Hej vänner!! Är allt väl i Sverige ?

Snart är det påsk och volontärer funderar hur vi ska fira den. Klä ut barnen till påskkäringar, gömma ägg och måla ägg. Förslagen är många och det kommer bli kul. Men vart tag själva påsken vägen ?
Många av oss har diffusa aningar om det kristna budskapet där Kristus offrar sig för världen. Någonstans djup i mitt inre tror jag mig ana vad det innebär. Det totala oegoistiska som ska rädda världen. I kristendomen är det en engångsföreteelse men i mitt tänkande så är det framtiden där vi alla är en del av Kristus och där vi förstår det totala kärleksbudskapet. Hoppas att mitt diffusa anande klarnar med åldern och att jag kommer in i den visdomen som lockar men som är ack så svårt att inte sabba.

I min ”Ewout ” läggning vill jag vara vis men visdomen ska bara infinna sig. Någonstans anar jag att så inte är fallet. Egentligen vet jag att all utveckling har sitt pris. Om jag vill spela ett instrument så måste jag öva, öva och öva på det instrumentet. Om jag vill lära mig Swahili så måste jag ta mig tid med det. Slå upp, öva och fråga. Men hur ska jag då även hinna med allt det andra?

Ja snart har jag åldern inne för att vara vis, snart har jag varit tillräckligt länge i Tanzania för att tala hygglig Swahili. Snart borde jag kunna spela ett instrument som jag alltid har längtat efter.
Inser att så inte kommer att bli fallet så jag måste hitta andra vägar.

Som ung förberedde jag en skrivning genom att borsta tänderna extra mycket. Jag tog ett bad och gick och la mig tidig. Tanken var att om jag är utvilad och pigg, så kommer jag bättre ihåg allt det som jag annars glömmer. Men redan då när jag låg där tidig i sängen och min mamma frågade om jag inte hade några läxor så anade jag att min metod visserligen hade en vis poäng, men att poängen inte skulle hålla ända ut.

Nu bygger vi ett kulturhus och jag har köpt en jättetrumma. Teater ska spelas det ska musiceras och det ska dansas. Tanken med jättetrumman är att jag ska slå på den. . Den gömda tanken är att jag är med i orkestern, men mitt instrument är så enkelt att till och med jag kan vara med i musicerandet. ( Kommer detta att fungera?) Måste tro på det för jag lägger ner en ofantlig energi i detta.....
Framför mig ser jag att vi har ett familje slagverksorkester.
Baba Moyo slår på den stora trumman och de andra får öva flitig för att kunna spela de olika instrumenten....?!!?

Önskar er alla en Glad Påsk….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar