söndag 17 april 2011

Har varit hemifrån nu ett antal dagar. Alfred har följt med mig på min resa. Men tyvärr känns inte allting bra med honom. Han är lite sur på mig för att han inte fick köpa en ny telefon. På Afrikansk maner finns det inga gränser. Han blir fascinerad av alla möjligheter med resande, pengar m.m och nu tror han att han borde kunna få mera.
Jag vill lära honom strävsamhet , uthållighet m.m men han skulle helst vilja gå bredvid mig och spendera. Han inser inte att alla mina inköp är till storfamiljen och helheten. Han är lite besviken på mig, och jag är besviken på att det är så svårt att hjälpa till en utveckling. Alla förväntar sig en större del av kakan. Alla tror att det finns mera pengar att hämta . Det är lite tjatig med denna oro hur man ska kunna hjälpa på bästa sett och det är verkligen en av de stora nyckelpunkterna med hela Afrikas problem. Skulle vilja förstå om detta är ett utvecklingsproblem som alla människor går igenom eller om det är något specifik för Afrika
Och hur mycket hjälpandet från yttervärlden har påverkad denna situation.

Det var underbart att komma hem. Hela min härliga familj (förutom Salome och Felician som är i Nairobi) står och välkomnar mig stort.
Försöker snabbt att få en överblick om läget. Bennison och Sauwady har besvärliga infekterade sår. Souwady har hittad volontärer som han kan manipulera och som han kan få att tycka synd om honom ( det kommer att bli besvärlig att få honom robust igen!)

Bygget återuppbyggnad är påbörjat men mera tegel behövs till Baba Evelinas bygge. Innertaks snickrandet i Bumulayinga har påbörjats. Justin behöver åka till doktorn. Han har feber och mår inte bra. Josefina är fri från Malarian nu.
Grismaten är slut och behöver hämtas omgående . Landcruisern har pajat i växellådan. Får se imorgon när det är dagsljus. Ska åka till mitt kontor för att se över mina E-mail.

Hälsningar Ewout
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar