onsdag 12 januari 2011

Varje dag är det något nytt att lära och att uppleva.

Idag var det skolstart efter en månads semester ska nu skolan börja igen. Barnen ska till nästa klass. Benneson ska börja skolan . Han är 8 år men ansågs för våldsam. Nu tror vi att han kommer att bli accepterad i klass ett. Han var så fin i sin nya skoluniform. Denna älskade pojke som så väl tar hand om sina små "syskon ansågs som för våldsam. För denna hans våldsamhet slog man honom gul och blå. .........Nu är han ett av våra älskade barn........

Akisa är ett fantastisk barn. Hon ska gå i ettan. Igår kväll pysslade hon länge för att förbereda sig för skolan, och i morse så var hon tidig på plats för att vara redo Jag älskar detta barn omåttlig mycket. Hon är verkligen "mitt" barn. När jag pysslar om henne och ger henne favörer så känner jag mig nästan skyldig att tiden inte vill räcka till för att ge alla "mina" barn samma uppmärksamhet. Så klart att Sauwady ,Alfa och alla de andra måste ha kvalitetstid med sin fosterfar. Men fosterfadern räcker inte till!! Tur är väl att barnen tar så väl hand om varandra, Så rörande som nu i morse när alla ska iväg. Thomaini tar hand om sina små "syskon" Ciamin ser till att alla får sitt morgon fika. Justin ser efter att alla har skrifter och pennor. Ewout vässar pennor och knyter skor. Min älskade familj har en viktig dag. Den stora Thomaini vägrar att gå till skolan idag, för hon har inte klippt sitt hår, och hon vill inte riskera att få stryk den första dagen.

Sen kommer det en blyg pojke och smyger sig på. Han viskar ,"min mamma är sjuk, och hon har sänt mig för att tigga lite pengar" Jag är genast redo för att ge honom en slant, men Salome titta uppfodrande på mig, "Jag tycker inte att han ska ha pengar. Hans familj är inte så fattig. De har getter och höns, och mamman kan sälja en höna, om hon behöver pengar till Daladala för att komma till lasarettet. Mitt hjärta blöder , denna pojke har gått 12 km på uppdrag av sin mamma och nu förväntas jag att bara ge honom kalla handen. Salome berättar vidare när hon ser min vånda. Sist kom mamman när du och jag inte var hemma. Då uppmanade mamman Tomaini att stjäla förnödenheter. Men som tur var så kunde Tomaini hålla stången. Jag smyger in i huset och överlåter åt Salome att sköta de saker som hon är mera insatt i. men pojkens vilsenhet kommer att förfölja mig ett tag.....

Igår var vi några personer som åkte till England. Det är inte så långt dit. Först åker man till Mafinga, och svänger där söderut in i Mufindy. Efter ca 30 km kommer man till en skylt FOX FARM här tar man in till vänster .Skylten sa 15 km och det är mycket sevärda 15 km . Kullig skogsrik, teplantager överallt. Mycket vacker och fasinerande natur . Skogs och djungellik natur får en att förstå att här är det västerländare som styr. Afrikaner exploaterar sin natur, tills ingen natur är kvar, jagar villt tills inget vilt är kvar kör sönder vägarna tills inga vägar finns kvar.

Till slut kom vi framme, och det kändes som om vi hade kommit i England. På detta gods är det en Engelsman som har verkat i Tanzania sen 50 talet. Han borde rimligvis vara gammal, men Jeff och hans hustru är mycket energiska. Två spänstiga åldringar som fortfarande styr sitt imperium med vänlig järnhand. De har en LOGE ett gäst ställe av hög klass. Vägen är brant och svår så de flesta gäster tar sig dit med flyg. Vi njöt av deras omsorg och den underbar goda maten. Lite dyr ca 150 kr per person inkl dryck och all gästvänlighet. Dessa människor är som kolonisatörer, men på ett positiv sett. De hjälper många behövande, Framförallt många föräldralösa barn. Vi pratade intensivt om hur viktig det är att involvera hela samhället i våra ambitioner att hjälpa till !!!!

Tack för en lärorik och mycket njutbar dag!!!!!!

Häsningar från Matanana

Min hemsida
http://www.123minsida.se/Ewoutgenomlivet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar