söndag 2 januari 2011

ETT GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!

 Det är en hel del lyckönskningar men även höjda ögonbryn på min berättelse om att Salome och jag väntar  barn!!!!   I vilket fall som helst så är Salome mycket lycklig och självklart även jag. Jag kunde ha tänkt mig tanken att nöja mig med att ta hand om föraldralösa barn, men för Salome har det att göra med hennes ställning som kvinna.  Salome hade en besvärlig första period i sin graviditet men trots det så är hon nu stabilare och lycklig.
Det är intressant att se vilken positiv inverkan vår storfamilj har på de som bor här och de som besöker oss. Baba Evelina som är utan händer ser nu betydlig lyckligare ut. Han är med och sjunger vid vår kvälls och andaktstund. Han skrattar och kommenterar.  Igår var det en liten fest  i vårt vandrahem där volontärerna bor. Baba Evelina följde med de små barnen på promenaden dit. Det var ytterst rörande att se hur han lät Sara och Witnes hålla honom i handen på promenaden dit

Bennison är från att ha varit en besvärlig värsting nu en fantastisk omtänksam pojke. Han tar med stor omsorg hand om de små barnen här.  Pumuko är nu den stabila killen som man hade hoppats på. Hoppas att vi kan vara den stabila storfamilj som jag ser att så många behöver. Detta innebär ju inte automatisk att vi är lösningen eller ens bra för alla som kommer hit. Det är tydlig att inte alla volontärerna som kommer hit tycker att vi ens är en bra ställe. Det finns flera som med kraft oponerar sig och då särskild förkastar mig som arbetsledare. Det handlar då ofta om att man inte får den handledning eller "struktur" som man hade förväntat sig . Jag beklagar verkligen  att kulturskillnaderna yttrar sig just mest på dessa områden.
DET ÄR INTE DEN ORGANISATION -STRUKTUR SOM MAN ÄR VAN VID.
Hoppas ändå att många ska vilja uppleva livet på landsbygden i Tanzania antingen det är som Volontär eller som betalande gäst.

God fortsättning på er alla   /Ewout

2 kommentarer:

  1. Vad kul att höra att Baba Evelina är gladare och mer med! Grattis till barnet! Märkligt, men kul :) Ta hand om er! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jättekul att höra om Baba Evelina. Skall bli roligt när protesen är på plats oxå. Grattis och hoppas allt går bra med graviditeten. Sen vad volentärer upplever är ju samma överallt när människor reser, en del har svårare att anpassa sig oxå, och ser det inte som en lärdom. Kram på er alla :)/ Angela m fam.

    SvaraRadera