lördag 15 januari 2011

Det är så rörande att se Mamma Ima och hennes son. Se hur de anpassar sig och knuffar till sig en plats i  var storfamilj. Mamma Ima heter alltså Angelina men hon kallas efter sitt äldsta barn som är en pojke som heter Ima ca 4 år gammal. Jag har skrivit lite om denna rörande familj tidigare men vill utveckla det lite till.
Angelina följermed sin sjuka make till lasarettet i Mafinga ca 80 km från deras hemby. Angelina tar även med sin son Ima och deras ettåriga baby. Maken dör och några dagar senare dör aven babyn.

De har inga pengar för att åka tillbaka till sin hemby eftersom alla pengar har gått åt att sköta pappan. Angelina hör talas om Moyo kwa moyo och på  vägen till oss har hon svårt att hitta nattkvarter med mindre an att hon ställer upp sexuellt.
Först föreslog jag att hon skulle vara ett kort tag hos oss för att kunna reda ut sin situation. Kan du inte åka tillbaka till din hemby om jag ger dig pengar därtill ??? Nej grannar har bränt ner mitt hus. I vår by är det mycket svårt. Jag har en syster i byn och jag skulle gärna besöka henne för att berätta att vi har det
bra hos er.  Ni ska veta att om det går dålig i en by så är man mycket angelägna att peka ut en synda bock och det är vi som nu har utpekats som syndabockar.

Det är många aidssjuka människor som dör, men många tror att det är vissa människor som är orsaken. De kallar mig för häxa och jag kan inte bo i den byn längre.

Angelina har Aids och väntar barn om några manader. För några dagar sedan gav jag henne rådet att åka till sin syster. Men där var det bara elände systerns man hade  avlidit.!!! Vi blir arga när vi hör hur man häx- förklarar folk. Dessa människor drunknar i eländet de har ingen väg ut och allt blir jävligt. Taken läcker människor dör och maten är slut.

Man mår kanske dåligt själv och till slut blir man tvungen att skylla på något.
Elände tycks skapa mera elände. Därför söker man skulden hos desom redan är tyngda av sitt elände.
I allt detta verkar vi. Vi åker på safari besöker några fattiga byar glimtar in lite i svårigheterna men skyndar oss sen snabbt till en bra restaurang där man har vett att hålla eländet på avstånd. Även vi orkar alltid inte se eländet och vi har ändå möjlighet att värja oss från det.....



Jag gråter för världen
för orättvisor
för de förtryckta
de svaga vars öde styrs av andra

Jag gråter  gråten
som gråts över världen
i gränder i armod
i ruckel och horhus

Jag gråter en tår för mina närmaste
som kämpar för sin tillvaro.
Jag gråter över kungar och härskare
som tärs av vanmakt

Jag gråter för mig själv
när jag inte räcker till
att lindra och stötta.

Jag gråter över förstörelse och vilsenhetet
Jag gråter för barnet
för modern och fadern

Våldsverkare se min gråt
och akta er för den styrka den bygger

Ur min diktbok "KÄRLEKSGÅVOR"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar