tisdag 11 januari 2011

Kära läsare !!!

Om man tycker att det inte händer något i ens liv så är det kanske ide att se om man inte sover bort sina     tillfällen.  Och om det händer allt för mycket så behöver man kanske se om man inte borde lungna sig.
I mitt fall är det verkligen det senare som är fallet. Det tycks hända så mycket.

Har ni gått in på länken  "Ewout genom livet"?
Där har jag börjat att skriva ett  frö till en framtida bok om mitt liv.

Just nu kämpar jag med tekniska problem . VISA KORTET HAR FÖRKOMMIT  och det dröjer innan pengarna kan styras över på andra uttagsmöjligheter.
Vi västerlänningarär kaxsiga när vi har plånboken full med pengar. Men att vara utan pengar är inte vår starka sida.  I detta fall är det en övergående vånda men ändå en tydlig varning.

Man är så beroende av tekniken och man tar för givet att tekniken ska fungera till exempel för att föra över pengar. Men när det falerar så blir vi snabb ställda.
Det är en mycket lång lista av människor som är beroende av att få sin lön, sin mat, sitt boende m.m av det system som vi har byggt upp. Och ett sådant tillfälle är en stark väckarklocka att allt inte får vara beroende av en person . Att det behöver finnas reserver och alternativa vägar. JOBBAR PÅ DETTA men jag ser att det inte är min starkaste sida. En visionär som jag skenar lätt allt för långt framför sina allierade. Försvarar mig med att jag inte vill försova tillfällen. Har alltså svårt att säga nej, framförallt när det gäller att hjälpa en behövande person.

Det  värsta som kan hända mig är att jag ska behöva säga "jag gjorde inget"

Just nu är det några tonårstjejer som är uteliggare och kräver uppmärksamhet. De kommer smygande för att tigga eller annars  stjäla förnödenheter. Salome förbjuder mig att hjälpa dem.Salome säger (med all rätt) att det kan stjälpa hela vår verksamhet. Hela samhället är emot dessa tjejer . De försörjer sig med hor. men vem har tvingat dem till detta? och vad har de för alternativ ???
 Det dömande samhället bjuder inte på annan lösning än straff och förmaning, och tjejerna har redan gått ned sig så långt att återvägen är en mycket krävande sak. Tjejerna är säkert redan HIV-smittade. De blir bara bejakade av det nedersta skiktet i samhället och där blir de ännu mer nergågna.
Jag våndas!!!! Ser inte hur jag kan hjälpa dem.!!!!!!!!!!!!  "HAN GJORDE INGET" står som ett spöke och väntar tills det är försent.

Det finns flera sådana "hopplösa fall" Mentalt störda människor som kravlar sig fram i ett liv i misär. Ingen som vill hjälpa dem på riktig, eftersom man är rädd för att bli nerdragen i den fälla som dessa människor befinner sig i. Som enskild är det svårt att hjälpa dessa personer som är fördömda av samhället, och det är lätt att inse sin egen begränsning när man försöker. Vem hjälper den "äckliga gubben" som ligger i sin egen smuts??. Vem hjälper horan som ska till att dö i Aids???

Ja det finns ett system här där man hjälper sina anhöriga men de som faller utanför dessa ramar vem ska hjälpa dem. Svaret skulle vara ett självklart vara  "SAMHÄLLET" !!!!.
Men samhället är upptaget med sin egen corruption . Här byggs socialt stöd upp av stöd från utlandet, men detta stöd är inte heltäckande. Vissa områden dränks i pengar och andra områden faller helt utanför detta stöd. Vår verksamhet har blivit traktens socialkontor. Men hur hållbart är det  när folk kommer långväga.för att dom vet att i Matanana finns det personer som inte kan säga nej till att hjälpa!

Se min vånda !!! Människorna här ser inte hur långt man kan utnyttja hjälp utifrån med mindre än att denna hjälp kolapsar. Ingen säger jag kan inte följa med i din bil för då går den sönder. Om din bil går sönder så är det som med alla våra bilar som redan är sönder....  Då har du blivit en av oss.

Hälsningar Ewout.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar