onsdag 22 september 2010

Det är ett faslig flängande till Iringa. Det är där som jag kan gå ut på internet. Iringa ligger 90 km hemifrån så detta är en ganska kostnads och tidskrävande sysselsättning.

Det är valtider även här nu. I verkligheten så finns det endast ett parti och alla som försöker med något annat blir motarbetad. Då är plötsligen polisen extra noga med att kolla bilen och banken fördröjer penningtransaktioner. Överallt får man motstånd. Nätverket kring det regerande partiet är mycket tätt. Jag blev varnad, när jag umgicks med en person med avvikande politiska åsikter." Håll dig undan från denna person.! Du kan ligga utanför Tanzanias gränser inom ett dygn om dom anser att du stöttar oliktänkande i politiken!!!!!

Salome är i en svår situation Hon har skaffad dyr naturmedicin mot Aids. Hon säger till mig att trots att jag inte stöttar henne i denna svåra period   så har hon klarat av att få bukt med sin infektion. Jag är nu ännu mera orolig för hon mår inte bra och är ganska mager. Min logik säger hon HAR HIV/AIDS, men har funnit ett mentalt förnekelse argument.  Jag ber henne, att vi ska ta testet tillsammans, men det är hela tiden något som gör att hon tycker att denna dag inte passar. Jag är verkligen orolig.

Salome är den viktigaste personen i mitt liv. Visserligen så insåg jag att det inte skulle bli så lätt att leva med en ung bildskön hivsmittad kvinna. men nu kryper svårigheterna så nära. Om jag kan få henne att ta testet igen (efter hennes förnekande) så kan hon leva ett långt liv. Alla läsare visste säkert inte att Salome är hiv-smittad. (förhoppningsvis inte Aids ännu)

Det var i samband med att vi började umgås mera som jag föreslog att vi skulle testa oss. Redan innan testet hade jag bestämd mig för att jag skulle vara hennes partner. Vi tog testet och det visade sig att hon var smittad. Vi tog konsekvenserna av detta och hon gick på regelbundna läkarbesök. Det såg lovande ut och hennes värden var stabila. Men nu är det  en mycket svår period med oro. Hon har slutat att gå på läkarbesök och hennes hälsa är inte bra.

Jag ber till den Gud som jag tror på. Ber att vi ska kunna få leva ett långt liv tillsammans. Arbetet känns viktig och Salome är en så viktig person i det. Inte bara för mig även men för så många andra människor i dessa byar.

Jag sträcker mig ännu längre. Jag vill be er att be till den andlighet som Ni tror på .

Sitt runt elden och var med oss i tankarna. Salome har just sjungit en stillsam sång och ett av barnen har bett en bordsbön.    

          Var med oss när vi inte räcker till.
       Salome ger oss vishet och kraft.  
   Hon ger mig förmåga att vara till stöd.
       Gud fader i himmelen och moder i jorden 
  Kristusglimten i våra hjärtan .
Välsigna oss!!!

1 kommentar: