måndag 7 november 2011

Skolfrågan pockar på

Det är oacceptabelt att bara sända våra barn till en skola där de inte blir tagna på allvar och där barnens tid är av underordnad betydelse och där de far illa.
Mina försök att få slut på att barnen blir illa slagna i skolan bromsades upp av skolsystemet.

Även personer i högre ställning som har tillskrivit sin hjälp har bara resulterad i långa meningslösa och kostsamma möten där det framgår att stödets egentliga mening är att få personliga fördelar och i praktiken har man bromsat processen att få slut på övergrepp i skolan.

Nästa tanke är att starta en egen skola . Att starta en egen skola är möjligt, men självklart en stor sak. Känner inte att jag får det stöd från Waldorfskolans håll som jag tycker att saken förtjänar. Från det hållet blir jag upplyst om (med all rätta) att jag inte är administrativt kunnig nog. Vad kvarstår då ? Waldorfskolans pedagogik är enlig min mening viktig för en framtidsskola.
Och vad kan man då tänka sig som nästa steg… Jo dels hoppas jag mycket på att det kommer kunniga krafter som vill axla denna uppgift. Att det är en stor uppgift ar tydlig i detta område
Där vi arbetar är det ca 2.500 barn som far illa i skolan, men uppgiften är meningsfull utöver detta antal barn eftersom vi påverkar många andra byar.
Vi har påbörjat engelskundervisning i Bumulayingas grundskola. Detta har blivit mycket positiv mottaget och vii kan även i viss man påverka "lärarnas" attityd gentemot barnen så

STEG ETT KAN VARA ATT STÖTTA BEFINTLIGA SKOLOR.
Vi har anställt en person som tar hand om 15 dagisbarn.

STEG TVÅ ATT HA EN MENINGSFULL OCH WALDORFSKOLE INSPIRERAD FÖRSKOLA med de begränsade möjligheter som vi har.
Vi har även anställt en bra utexaminerad gymnasielev för att ge stöd och undervisning till våra föräldralösa barn.

STEG TRE. STÖDUDERVISNING/ HEMSKOLEUTBILDNING. Vi ägnar oss åt yrkes och kreativitetsbefrämjande verksamhet.

STEG FYRA KONSTNÄRLIG OCH PRAKTISK YRKESSKOLE VERKSAMHET. Vi kan självklart bara ägna oss åt begränsade och grundläggande delar i ett sådant program. Men någonstans måste det börjas. Afrikas utveckling är beroende av ett motiverande av lärande och kunskap. Hoppas mycket på krafter som i positiv anda i nuläget och vill göra det som ar möjlig.

Hälsningar Ewout



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar