lördag 5 november 2011

Botaniserar lite bland bloggar och hittar bloggen  http://kyrkkaffe.libris.se  Det som jag fastnar för är att de tar emot gäst-bloggare som berättar ...
OCH NU UPPMANAR JAG ATT DE SOM HAR NÅGOT ATT BERÄTTA I TEMAT SOM MIN BLOGG HANDLAR OM SKRIVER SOM GÄSTER I BLOGGEN !!!!
Är angelägen om att bloggen når ut till många, och vill gärna ha hjälp att nå dit !! Länkar. bilder, berättelser m.m


Några volontärer Salome Johannes och jag var igår till staden Makambako. Våra fantastiska volontärer ville använda pengar de hade samlat in från Sverige till meningsfulla inköp. Och meningsfulla inköp blev det. En bal med barnjackor. En bal med handukar och en bal med filtar. Bra billiga varor som kommer att fördelas till behövande barn.
Mitt i alltihop kan man ju förvåna sig över att insamlade kläder i västvärlden finns att köpa här. Visserligen till ett billig pris men ändå som en handelsvara.


Det köptes in rejält med tyger garn knappar och nålar till att tillverka skolkläder. Barnens skolkläder är ett evig dilemma. Barnen far illa i skolan om de inte har ordentliga skolkläder. Familjernas prioritering är ofta att försöka få skolkläder till sina barn men dessa skolkläder är av erbarmligt dålig kvallite och kläderna går sönder efter kort användning.Vår tanke är nu att tillverka kvalitetskläder till samma pris som de dåliga kvalitetskläder som nu säljs.
Volontärer och vi subventionerar mellanskillnaden. Vi kan även ha utrymme att utan kostnad tillhandahålla kläder till föräldralösa barn och andra barn med svårigheter. Jag är verkligen entusiastisk över denna ide. Vi vill att barna ska gå fritt och med självkänsla i sina kläder.
Tjejer är i underläge med trasiga kläder och dålig självkänsla blir lätt utnyttjade och far illa. Det ska anställas en sömmerska och kläderna ska säljas /skänkas i Salomes butik.
Sömmerskan ska även få i uppdrag att laga skolkläder..... Jag hoppar av entusiasm. Det har inte fungerat så väl att bara gå till en skola och skänka skolkläder. Jag hoppas mycket på denna ide´ att höja kvalliten men att ändå var och en betalar ett grundpris efter förmåga !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hälsningar från oss i Matanana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar