lördag 26 november 2011

Det har varit en period där skrivandet har blivit eftersatt.

Vad ska jag skylla på ?
Att min pension inte har kommit på några månader? Att datorn har blivit fuktskadad och att man inte lyckas öppna programmen Texter faller bort och det tar tjugo minuter att komma till nästa sida!. Att tiden inte vill räcka till. Att jag borde åka till en tandläkare (som inte finns?) Nej ibland räcker man helt enkelt inte till!!!! Det är när det är avigt av någon anledning som mera svårigheter och krav hoppar sig.

Men var inte oroliga han kommer igen. Behöver bara blunda ett tag för alla svårigheter omkring mig ta en liten paus från människor som har oändlig mycket större problem än mina fjuttigheter. Tror att jag lägger mig en stund bredvid Johannes. Hans gurglande ge mig tro på framtiden. Där kommer hans mamma ! Hon är visst min Salome. Hoppas att hon har kraft att trösta denna stora manspersonen som känner sig just nu som ett litet barn.!!!!!!

Vi lever i olika verkligheter och tar för givet att andra ska första denna MIN verklighet. Min kyrkas verklighet (som pastorn berättar om är den sanna verkligheten.) De andra religioner har helt missförstått sanningarna. Särskilt de PRIMITIVA religionerna med sin vidskepelse. De är totalt ologiska. Nej tacka vet jag vår kristna och den västerländska logiken Där Jesus är född av en oskuld där han vandrar på vatten och där den enda Guden består av tre andligheter. Inte som i primitiva religioner som pratar om hur människan uppstod ur jorden . Vi upplysta människor vet ju att människan uppstod ur en apa ...Eller om det var ur ett revben... Jag har visst blandat ihop saken lite.

Satt idag och berättade för några barn ur Pettsons och Findus berättelse där Pettson är ute och ska tälta tillsammans med katten Findus. Hönorna vill gärna följa med men det blir komplikationer när de ska fiska. Plötsligen insåg jag hur osannolik denna härliga berättelse måste låta för de Afrikanska barnen. Dessa barn har aldrig konfronterats med berättelser där djuren har ett mänskligt beteende .Däremot är de väl bekanta med berättelser om andar, spöken och onda krafter.
Men som tur är så har vi nu kommit in i deras liv och kan upplysa dem om vår västerländska verklighet.


AMEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar