lördag 12 mars 2011

Vi lyckas inte alltid med att göra alla volontärer nöjda med sin vistelse här. Jag beklagar detta. Volontärerna kommer med god vilja att göra ett bra arbete. Men omständigheterna är inte så enkla alla gånger. Kulturchock kan inträffa som gör att ni inte fungerar så som ni hade väntat Er.

För mig är det inte alltid så enkelt att vara den arbetsledning som man tror sig finna på projektet. Detta är ett Afrikansk projekt och ordningen och reglerna är inte så som i Sverige.
Jag vill på det bestämdaste säga att de som kommer som volontärer inte ska förvänta sig att jag har svar på alla deras frågor. Att det inte är jag som är arbetsledare för volontärerna och att jag inte vet alla händelser i förväg.
Det finns 28 anställda på projektet. Vi tar hand om 200 barn, vi hjälper många människor i svåra situationer. Vi har en omfattande odling och byggverksamhet m.m. Vi står i begrepp om att starta en skola, och det kan även bli en sjukstuga

För volontärernas information så är det Salome som är kordinator. Margrit tar hand om vandrarhemmet där flera av er bor. Viktoria är föreståndarinna för daghemsverksamheten. Julius är ansvarig för kindergarten. Pieter är byggansvarig och Alfred är den som vet var allting finns.
David är den som hämtar från flyget och tar er på safari. Hachim är min sekreterare. Det är Onny som är vår vän och taxiförare. Även på de tre andra dagisen finns det olika ansvariga personer.

Jag förbehåller mig att vara den som har översikten och jag vet med mig att jag inte vet alla detaljer. Till varje verksamhet finns det en Afrikansk ansvarig och det är i första hand dom som ni ska vända er till.
Trots denna indelning vill jag även säga att ni alltid är välkomna att fråga och prata med mig. Var inte rädda för att ta egna initiativ. Hellre att något blir lite fel än att ni känner Er handfallna. Vi ser fram emot många arbetssugna initiativrika volontärer.
Karibu !!!

Den som vill stödja oss kan  göra det på vårt 90 PG- kontoYatima 900159-5.
Det går även att nå mig på min mail.
ewoutvanalphen@msn.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar