söndag 20 mars 2011

Det känns bra att vakna. Det innebär att jag fortfarande lever.!! Idag kommer nya pigga volontärer och det är bra.

Jag saknar min lilla mamma. Hon avled för länge sedan men hon fins kvar i mina tankar. Conny kampade hårt. Hon var ensam mamma med tre barn efter kriget och interneringslägret i Indonesien så flyttade vi till Holland. Försöker att komma på en händelse som kan intressesant att berätta om. Det som jag kommer på kanske inte var sa kul. Det var påsk och min mor hade ansträngt sig att göra ett fint påskbord. Sedan gick hon ut för att leta rätt på oss.

Under tiden kom vi hem och tyckte att det såg smarrig ut med anrättningarna på bordet. Illa nog så började vi att smaska på läckerheterna men det skulle vi inte ha gjort för jag har aldrig sett min mor eller rättare sagt Conny som vi kallade henne för när vi ville ta avstånd från henne. Så arg hon blev !!!


Kära Mamma jag förstår att du blev arg. Vet inte om jag då kom för mig att säga förlåt! Men nu säger jag verkligen Förlåt. Jag har många människor att be om förlåt till . Måste komma mig för att tänka igenom mitt liv och be om förlåtelse till de som är berättigande till det.

Kanske borde jag säga förlåt till lilla Alfa. Han är så liten för sin ålder och nu ser det ut som att han har Aids relaterad lunginflammation igen. Han är så blid och sårbar och jag måste värna mera om honom .Han gör sig illa stup i kvarten och sen sitter han där som en blid liten ängel och väntar att bli omplåstrad. Han är så mycket min pojke och jag borde skämma bort honom med till exempel ett kokt ägg varje dag. Förlåt Alfa att jag inte räcker till.

Jag vill just nu även säga förlåt till den mentalt störda flicka som jag såg en glimt av. Helt förvildad smutsig till max. Frågan är ”Borde jag ta reda på hur jag kan hjälpa henne?” och då kommer frågan . Om vi tar reda på hennes situation och kanske tar henne hem till oss. Är det då en hjälp för henne??? eller mår hon bäst som den lilla vildingen som hon är nu. Vår västerländska attetyd skulle få henne att borsta tänderna och byta kläder m.m m.m Nu far hon omkring i smutsen så som hon säkert alltid har gjord.. Förlåt men jag vet inte vad som är bäst för dig!!!

Vet inte om det är min feberyra eller påverkan av malarian men jag känner för att berätta lite om några religiösa insikter som jag har fått. Ibland så klickar det till när man hör någon säga något. JA det som sades upplever jag som en sanning. Jag tror att man ska tillvara på dessa stunder . ”Något kom parallellt med min själ' men det innebär inte att det som kom parallellt med andra människors själar måste vara fel. Där kom den första "sanningen… " DÖM INTE”Kärlek är det allt som är bärande. Älska alla och det innebär inte att man behöver älska den negativa händelsen. Man ska förkasta brottet men inte förkasta brottslingen.
Älska ALLA… även din fiende och då händer det märkliga att man inte har någon fiende längre.


Gudar innebär för mig att vi alla har blivit givna en gudomlig glimt. Någon grundförutsättning som vi kan förneka eller utveckla. Om vi utvecklar det som är oss givet så kommer vi mera parallellt med skapelsen och skaparen Kristus i oss.

Som Paulus säger…” Inte jag men Kristus i mig.” Det kan bli en bärande känsla för alla som strävar efter den. Att lära sig av Kristus och att följa hans vägar. Och vetskapen om att vi har en Kristus gömd i oss som kan vägleda oss ger mig en stor trygghet.

Jag är nog Buddist i min själ. Jag har den övertygelsen att gudomen är ett… att allt kommer från en källa och det innebär då för mig att alla stora gudomligheter har samma ursprung. Kan föreställa mig att Buddah var en tidigare reinkarnation av Jesus men för oss västerländare är det nog närmare tillhands liggande att följa Jesus Kristus.

I detta finns allt som vi behöver. Förutsättningen är att vi skaffar oss en RELATION med Jesus. De dogmer och låsta religioner kan störa denna relation. Pastorn ställer sig emellan mig och min Gud. och han hindrar min närkontakt med min Gud.

Jag tror att min själ har ett evigt liv och att min kropp är dödlig. Alltså jag tror på reinkarnationen .Jag tror på att jag har levt ett tidigare liv och att jag kommer att uppleva efterkommande liv.
Det är nog bäst att jag slutar min religiösa betraktelse här. Skulle denna typ av betraktelse uppskattas så får jag nog vänta in eventuella reaktioner.

Hälsningar från Mr Moyo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar