onsdag 16 mars 2011

Öppet brev till Olof Brinck.

Hej Olof !
Med glädje tänker jag tillbaka på den tid som du och 4 andra stadiga killar var hos oss. Jag gillar alla tjejer som kommer som volontärer men det var ändå ganska speciellt när det för en gång skull bara var killar som arbetade här och fem stycken dessutom.

Det var första gången som det var volontärer som tyckte att arbetsdagarnas längd borde ökas. Ni gjorde ett bra arbete och den borrmaskin du hade med dig som gåva är ett av de viktigaste verktyg vi har nu. När jag tänker på den tid ni var har så ser jag er stadiga killar med ett barn under varje arm och barnen tjöt av förtjusning.

Sen när du åkte tillbaka till Sverige så har du fortsatt att stötta vår verksamhet. Nu senast genom att ta initiativet till en insamling för att hjälpa Angelina.
Angelina är den kvinna som kom med ett stort paket besvärligheter. Hennes man hade avlidit och även hennes lilla barn.

I sin hemby for hon illa för att man ofta beskyller dem som har det svårt för att vara orsaken till att hela byn har det svårt. Angelina har AIDS och en mycket besvärlig skabb. Hon hostade kontinuerlig och krassade ständig på sin skabben.

Hennes treåriga son var riktig i sitt esse hos oss. Någon frågade honom ”Var är din pappa? " och Inesent som pojken heter svarade …"Han dog igår" sedan sprang pojken och fortsatte sin lek.

Jag vill inte tro på att någon som har det besvärlig kan vara en häxa och dra ned hela byn. Men det blev för mycket. Angelina väntar barn och alla i vår storfamilj tyckte att det blev för påfrestande med alla hennes problem. Jag gav henne 1000 skr. bland annat de 800 kr som du och andra sammlat in  för att stötta henne och vi skjutsade henne till hennes syster. Systern bor ca 150 km bort om Mafinga. Det var en heldags jobb på den dåliga vägen.

Jag vill tacka alla er som hjälpte till att stötta Angelina !!!!


Vi gjorde allt vi kunde men orken räckte inte längre... Jag hoppas att du kommer tillbaka någon gång. En stadig kille som du behövs här !!!

Tänk dig till exempel att du tar på dig att bygga huset till Baba Evelina ..  Ett arbetsglatt bygglag och några volontärer och i spetsen den Olov som vi alla gillar..


Hälsningar Ewout.



Olof Brinck

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack själv för tiden hos er! Verkligen något jag alltid kommer minnas! Tror vi kom in i det hela ganska snabbt tack vare Annies hjälp! Inspirerande att se hur du/ni kämpar mot många olika problem. Fortsätt!
    Bra att ni har nytta av borrmaskinen, misstänker att barnen fortfarande samlas med stora ögon och tittar när den används :)

    Lätt att stötta er när så många vänner och familjemedlemmar vill vara med! Känns som att Evelina fick en hel del hjälp, även om vi såklart inte lyckades lösa allt.

    Oj, eh.. tack! Hade verkligen varit kul och kommit ner och byggt, även om jag misstänker att man hade fått jobba kanske mer med logistik än byggande Hahaha
    Om jag hittar nått företag som vill vara med så är det inte alls omöjligt!

    Hälsa alla imorgon kväll vid brasan efter maten! Ni kan väl sjunga Talking about a Revolution, om ni inte är trötta på den ;)

    Berätta för dem att jag åker till er motsats på fredag: Grönland: 20 minusgrader, hård vind och massor av snö! Kan de föreställa sig det? ;)
    (och säg till Justin att jag försökt ringa tillbaka, men kommer inte fram.. provar igen)

    /Olof

    SvaraRadera
  2. menade såklart Angelina, inte Evelina

    SvaraRadera