söndag 21 november 2010

Det är nu November
Regnperioden kan komma när som helst. Växtligheten står och stampar och grönskan har redan börjat i träden.
Flera kullar av griskultingar har föds. Det är helt enkelt vår här.
Denna gång har Salome och Justin åkt till Dar es salam för att hämta volontärer. De åker buss så Safarin får vänta till senare.
Verksamheten i Moyo kwa Moyo har blivit ganska omfattande. Det gäller för mig att dela med mig av ansvaret till ansvarskännande människor.
Salome är nu i god form. Innan jag bestämde mig för att fråga om hon kan tänka sig att åka och hämta volontarer så frågade jag henne rakt på
sak" HADE JAG ANLEDNING ATT VARA OROLIG NÄR DU VAR I DAR SIST OCH HÖLL DIG UNDAN MED MOTIVERING ATT DU HÖLL PÅ MED NATURMEDICINER SOM LÖSNING
PÅ DITT HIV PROBLEM ?
Hon satt tyst. Svara bara JA eller NEJ . Jag ska inte tjata på dig. Hon svarade. Ja du hade orsak att vara orolig!
Så långt får jag nog nöja mig. I dec ska hon på undersökning igen och då får vi veta lite mera....
En oerhört spännande händelse är på gång. En mycket kunnig Antroprosofisk läkare med brett kunskapsfält av både alternativa metoder och konventionella metoder är på väg att arbeta här ett tag.
Thomas Koch och hans hustru Beata har varit här tidigare och gjorde då stor succe. Patienter kom i stora skaror för att få hans hjälp.
Denna gång är han alldeles för kort tid här för att klara av alla patienter som behöver hans hjälp. Vi ska även träffa myndighetspersoner för att anställa en läkare.
Situationen ar den att Matananaby håller pa att bygga en vårdcentral. Den kommer att bli välbyggd och rymmlig. När bygget är klart kommer man inte ha pengar  till mediciner.
Vår tanke är att vi försöker att få stöd till att kunna finansiera en Afrikansk läkare och en sköterska.
Sen har Thomas ideer om att kunna sända hit Europeiska läkare. Läkare som kan vara här efter ett schema och bidra med sina kunskaper men även lära sig av den speciella situation som råder här.
Tänk er vilken fantastisk tanke.
Hindret kan komma är att  myndigheten  kommer att kunna lägga hinder i vägen för alternativa mediciner. Men var så säker Jag kommer att hålla er informerad.

Hälsningar Ewout  (Kalla mig "Mr.Moyo")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar