söndag 21 november 2010



Anna och Olof håller hårt i hammaren....

Många volontärer klagar på att man inte har några arbetsuppgifter. Jag vet att det kan kännas så. Det är nu så att om man som vit vill ta ett nappartag,
så rusar våra Afrikanska vänner fram och vill underlätta. Detta är en vacker artighet men tar man emot denna artighet allt för mycket så blir man ståendes där
utan sysselsättning. Man hämtar hammare och spik och sätter igång. Genast kommer en Afrikan och erbjuder eller rentav tar ifrån dig hammaren.
Sen visar det sig att den personen är mycket duktigare OCH DU BLIR STÅENDES. Dessutom tycker Afrikaner efter ett tag att du är lat.  Vi orkar inte arbeta så i en
stark grupp knuffandes, kommenterandes och rättande av varandra så vi går undan och känner oss sysslolösa. MEN STÅ PÅ ER ! Håll fast i hammaren hackan eller vad det
än är. Efter ett tag ar det accepterad att du vill vara aktiv.
Särskild jag som är vit, äldre och basen får kämpa att behålla mina arbetsverktyg för mig själv. Mina Afrikanska medarbetare verkar tycka att det är genant
att basen hackar kånkar och bär. Vi trivs med att struktuera  bestämma och organisera.. Och denna vår mentalitet blir än mer dominerande när Afrikanska hjälpsamma
arbedsglada medmänniskor understöttar det med sin mentalitet.
Jag kämpar för att minska denna klyfta men ser att nyrika Afrikaner utnyttjar den Afrikanska artigheten gentemot en överordnad. Man ser många Afrikaner
i arbetsledande ställning som inte gör ett handtag av fysisk arbete.
Hälsningar från oss i Matanana.

Du som vill hjälpa och stödja oss kan göra det på
vårat konto 900159-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar