söndag 28 november 2010

 Har åkt till Dar för att hämta Dr Thomas Koch. Han kommer med flyg från Tyskland och han vill hjälpa oss  dels med att ta hand om de sjuka som har sammlad sig omkring oss dels vill han hjälpa oss med  framtidsplaneringen av sjukvården i den omgivning som vi arbetar.När jag har kört de 700 km till Dar så är jag ganska glad att ha överlevt, och det resulterar i en belöning .
 På det urflott ahotellet hotelletMovenpick. känner man sig fjärran från de Afrikanska problemen. Aircondision surrar.Kaffet är gott och det går bra att beställa ett härlig winerbröd. I Dar förstår man verkligen att man är i ett tropisk land. Svetten lackar m en jag ger inte upp.Håller handen på fickan med plånboken i och ser oberörd ut.

I Dar samlas alla hjälparbetare från olika hjälporganisationer. Det är svårt att se vad hjälpen går ut på.Eller kanske gör dom lika som jag och pustar ut från ett påfrestande arbete.Den ena flotta fyrdjulsdrivna bilen efterden andra tycks skynda sig för att överleva i den kyliga atmosfären av lyx.Tiggarna några meter därifrån ser inte ut att vara berörda av den otaliga skaran av hjälparbetare och inte av mig hellrer. Det satt en stor skara kvinnor i en grupp och tiggde.Det var många småbarn runt omkring dom. Jag ville göra något men hur ger man till ett tjugotal tiggare ? Jag gav en av dem 10.000 Tsh (ca 50 skr)och uppmanade henne att dela med sig. Jag skyndade mig därifrån men käbbel och osämja hördes lång väg. Inte så lyckat kanske.
Man kan verkligen gång på gång fråga sig vad som är god hjälp.
I trafikvimmlet klack det till i mig. Varför inte tillverka små burar med ett trafiksignal system.I varje bur kan en tiggare få hjälp med en inkomst genom att reglera trafiken.

Jag har ett problem och det är  att kreativiteten bubblar oavbrutet. Det andra problemet är att jag hittar ingen som kan ta över mina ideer till handling. Jag hittar personen som tycker att jag har bra ideer men de säger. "Låt mig ta hand om detta mot en rundlig salaris.."  Det är svårt att hitta Afrikaner som vill ha hjälp med att starta eget företagande, alla är ute efter en anställning.......
Kära ni ge inte upp att hjälpa mig att hjälpa och var med att påverka vad ni tycker är bra hjälp!!!!!!!!

Hälsningar Mr Moyo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar