söndag 21 november 2010

Sitter på mitt kontor i Changalaiwi. Det ligger vid den stora vägen när man åker till Mafinga ca 20 km hemifrån. Jag använder detta utrymme som är välombonat  med kök och elström m.m.
Jag använder det som mitt kontor men även som övernattningställe ibland när det finns anledning till det. Faktum är att jag även använder det för att komma undan lite när det är för mycket stök hemma. Ni vet volontärerna och ungdommarna med sång och dans.Roligt men ibland blir det lite för mycket av det roliga. Ibland skämmer jag bort mig med lite med vin oliver och en bit ost. Men berätta inte för dom i Matanana. Volontärerna som har kämpat i Uleole har gort ett så underbart arbete. Hela stället blommar.  Målat och städat i alla hörn. Ett nytt kök har byggts och snart  ska det bli invigningsfest. Det andra stora som har hänt är att volontärerna har sammlat till en fond. En stomme som ska göra det möjlig för ALLA skolbarn i Uleole ska kunna få sin lunch hos oss. Detta är ett mycket stort steg. Det har alltid kännts ganska snopet att endast en del barn får lunch (de föräldralösa) men även
de andra barnen har toligen inte ätit frukost och måste vänta tills de kommer hem på kvällen innan de får sitt första mål mat.  Vi har ett kraftfullt samtal pa gång med skolledningen  byledningen och föräldrarna att Moyo kwa Moyo ska göra som är möjligt för att kunna genomföra detta. Som motkrav ställer vi att man lovar att upphöra med att ge barna AGA, och att barnarbete åt lärarna ska upphöra. Barnen får en uppgift att hjälpa till i sin egen skolträdgård och till det behöver alla hjälpas åt.

 KAN VI FÅ EN APPLÅD????   Detta är en verkligen en  banbrytande händelse...
Hälsningar Mr Moyo....

1 kommentar:

  1. Inga-Lill Eriksson21 november 2010 kl. 16:54

    Hej Ewout En STOR applåd för arbetet. Angelica och jag fick ju applåder när vi berättade och visade foton från Matanana samt blommor och 500:- jag har sänt dom pengarna till yatima men tyvärr stavat fel på byn skrev Ulule när det ska vara Uleole hoppas pengarna kommer fram till mat åt barnen, Lunchen är det viktigaste målet på dagen, jag har ju jobbat i kök på ett dagis i Leksand så jag vet... Ha det kram Inga-Lill

    SvaraRadera