fredag 5 november 2010

 Matanana den 5 november
 Hej alla vänner !!!!

  Barnens rättigheter ligger oss varmt om hjärtat i detta samhälle där de svaga blir nedtryckta och där barnen hamnar långt ner på skalan. Jag tror det krävs en större medvetenhet än vanligt i detta land för att värna om de svaga. Var till Uleole headmaster efter att volontärer till sin fasa hade upplevt hur ett antal barn hade blivit illa slagna av en lärare.

Volontärerna hade särskilt upplevt hur  skräckslagna dagisbarnen hade blivit när hela skolan ställdes upp nära vårt daghem och hur skräcken spred sig när läraren skalade av en gren och sedan inför alla piskade de  barn som skulle bestraffas.
 Jag besökte headmastern efter att Salome hade lungnat ner mig.  Det är kanske bra med lugn men det    kommer att krävas en dramatisk händelse om vårat budskap ska kunna tränga igenom. 
Jag har helt klart för mig att jag inte kommer att kunna hålla mig lugn om en bestraffning skulle hända i min närvaro och jag har en känsla av att man är mycket medveten över detta och att man undviker bestraffning då jag är närvarande.

 Men budskapet denna gång var alltså att jag skulle hålla mig lugn. Headmaster försvarade sig med att det inte varit han som hade utfört bestraffningen denna gång.Sedan kom det fram att hans uppriktiga bekymmer var över hur vi menade att lärarna skulle hålla ordning på hundratals barn utan att ha tillgång på fysisk bestraffning.

 Jag inser att det kommer att ta tid innan utvecklingen i byarna leder fram till medvetenhet och social kompetens där man värnar om de svaga.

 Vi kämpar vidare och är tacksam för stöd och respons.
 Hälsningar Ewout.

2 kommentarer:

  1. Ewout!! Världen behöver fler som ger så mycket av sig själv som Du. Du är en underbar människa!! Fullkomligt unik. Jag förstår att det tär på Dig när Du upplever dagar som denna. Själv skulle nog mitt förstånd ta slut om jag befann mig i en lika situation som Du. Jag hoppas att Du får behålla Din hälsa & styrka. Gud & barnen är glada att Du bryr Dig. Det är fruktansvärt att läsa det Du skriver och det skulle säkert vara ännu värre om Du inte fanns där för att lära.

    Det är inte möjligt att verbalisera värdet i det Du gör!!

    Angie*

    SvaraRadera
  2. Hej Ewout. Det tog många år för Sverige ochså att "förstå" att fysisk bestraffning inte hörde till när det gäller uppfostran, det var inte länge sedan vi Agade barn regelrätt i Sverige. Därför gör ni ett fantastiskt jobb som orkar och kan förmedla kunskap och vara förebilder. Små frön och sedan blir det förändring.... även fast det inte känns så nu. Men jag förstår att du blir upprörd. Kram på dig och tack för du finns :)./ Gela

    SvaraRadera