lördag 8 februari 2014

Tillbakablick i Ewouts liv

2014-02-07
Sitter här bland "mina" barn i Tanzania och vill reflektera lite över hur jag kom hit. Om jag håller i med skrivandet kanske texten kan vara ett första utkast till den bok om mitt liv som jag sen länge har velat skriva.

Resan började redan 1942 den 7 Juli.  I födelseattesten står att jag är född 20065. Men det är enligt min mor på grund av att jag har en Japansk födelseattest. Jag föddes i Jndonesie Djokjakarta på Java. Min far var Jagmastare där. Min fars mor var en kvinna från Indonesien och hans far var holländare.
Min mors mor var född av en holländsk far och en indisk mor.
Förutom mig var det min två år äldre bror "Mio" eller Jan Willem. När jag var ett år gammal utbröt det Japanska kriget. Min mor sattes i ett läger "Jappenkamp" med sina två barn. En period av stora svårigheter bröt ut för den lilla familjen. Min far var fängslad i ett mansläger. I det civila lägret rådde inga krigslagar och situationen var MYCKET svår. Min bror var svårt sjuk med varande sår i ljumsken och armhålorna. Ewout var några gånger så undernärd att han hamnade i koma. Det förekom svåra bestraffningar som indragning av den minimala matransonen. Det var mer än vidrigt. En liten glimt tycker jag mig att minnas där lilla jag knuffades in i ett litet hål i en lada för att hämta foderkakor till nötkreatur som förvarades där. Jag kan på något vis minnas stämningar men inte direkt några fakta.
Det sägs att lilla Ewout hamnade i koma på grund av undernäring men att han togs om hand av infödingar utanför lägret och återhämtade sig.
Det sägs att när befrielsen kom så grät de amerikanska soldater som kom in i lägret.
Nu efteråt kan jag nästan tro att min bakgrund är ett förberedande av det som känns naturlig för mig att arbeta med här nu i ett senare skede av mitt liv. Barnen omkring mig är kanske en del av det lilla barnet Ewout under det Japanska kriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar