söndag 11 mars 2012

Hej vännerna.

Sätt er vid något tillfälle bland Alkoholister och narkomaner på torget. Snart kommer ni att känna en förfärande hopplöshetskänsla. Springer därifrån, blundar eller kallar på Soc och polisen. Men sen när ni är hemma så tänker ni på dessa missbrukares situation. Hur kunde det bli så? De verkar ju totalt besatta. Det ser ut som de har en demon i kroppen något som inte är dom själva. Har man tillgång till att omges med en Alkoholist å kan man i dennes nyktra tillstånd plötsligen se en helt annan person Kanske rent av en bra människa. Vilket slöserie, vilken sorg. Dels för den personen själv att finna sig kämpandes med en demon som den inte rår på. Och sen anhöriga som har lärt känna personen från början. Den fina personen och nu sitter han där med det demonbesatta eländet. Ska de överge personen ? Låta den kämpa själv i sin ensamhet med sin destruktiva demon eller ska de försöka och hoppas?
Nej nu pratar jag inte längre om gänget på torget. Nu pratar jag om vår kock. En mycket bra kock tills han får tag på lite pengar och demonen tar över. ” Skicka honom åt helvete !!! ” Han är inte Eran uppgift. Ja men han är en bra människa inuti. Nej ni kommer inte att klara det en Alkoholist kan knäcka en starkare person än du…. Ja men hans barn då ? Han fick ju pengar av oss för att han skulle ordna med skolgången åt sin son…. Pengarna är uppsupna och sonen som bor hos oss är förtvivlad. Ta hand om sonen och sänd karln åt helvete !. Ja men hans fina dotter Mariana hon kan ju hamna som prostituerad om ingen tar hand om henne. Då får ni väl aven ta hand om henne!!!. Ja men han fick ju pengar även till en annan son som bor i Dar es Salaam och som inte fick hjälp med sin skolavgift. ???? Och plötsligen ser jag klart. Karln har hela sitt liv ställt till med elände och en mängd barn har han alstrat. Han harar gjort tjejer med barn skapat en stort elände. Men han är inte dum för nu har han klamrat sig fast i mig och ser en lösning att jag kan ta hand om det elände som han har skapad. Själv tror han sig inte om att kunna lösa sitt egna problem. Till och med att bekämpa hans demon har han gett mig i uppdrag att bekämpa. Hopplöshetskänsla är i mitt bröst ar fortfarande. Men jag ska gå hem till mina kära och skaffa kraft att lösa även detta problem.


Kram från Ewout



PS Föresten har jag berättad om Johannes min lilla baby som inte är en baby längare. Han är 7 månader och tittar sig förtvivlad omkring och gillar inte att han inte kan gå som alla andra. Så älskad så omhuldat och han får alla på gott humör. Han spanar på alla människor tills han ser ett djur och då är hela hans interesse bara intresserad av det djur han ser . Oberoende av om det är en Åsna en hund eller en höna. Idag satt Johannes i mitt knä och knaprade på en majskolv. Sen plötsligen sträckte han majskolven till min mun. "smaka även du" tycktes han säga. Jag är så stolt . Min son är nog ett underbarn. Eller kanske inte . I vilket fall som helst så ge han mig välbehövlig styrka. Ska skynda mig hem och ta hand om matlagningen för kocken lär inte komma idag.

3 kommentarer:

  1. Fortsätt hjälpa alla 'underbarn' i byarna så får vi hoppas att en högre makt kan hjälpa till med dem som borde kunna hjälpa sig själva.
    Ta hand om er och särskilt lille Johannes!

    SvaraRadera
  2. Kan ni inte få tag på antabus? Och ställ ultimatum, nån form av konsekvenser. Annars får ni leva med en kock som periodvis är "besatt"

    SvaraRadera
  3. Ja vad ska man säga om detta? Egentligen är det bara kocken själv som kan lägga av med sitt missbruk, han måste vilja själv för att kunna lägga av med drickandet. Att han lägger det i era händer är så enkelt för honom att lasta av sina egna problem på er. Men jag förstår att ni vill stötta honom och hjälpa honom vilket jag tycker att ni redan gör. Det som är tråkigt är att han ständigt gör sina barn besvikna, då finns det pengar till utbildning och så dricker han upp det?!
    Men han är en härlig man kocken så jag förstår att ni vill hjälpa honom och ge honom chanser att ändra sig, så ja skam den som ger sig Ewout:)! tänker på er och hälsa till Mariana:)
    kram på er allihopa

    SvaraRadera