onsdag 20 juli 2011

Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Inser plötsligen att när Salome kommer hem så ska allt vara klar att ta emot Mamman och barnet. Akisa jag och hela vår storfamilj ska vara redo för denna stora händelse.
Jag åkte till Iringa för att sätta den tyska doktonr och hans döttrar på bussen till Dar. Salome följde med för att kolla läget med barnet och doktorn tyckte att hon borde stanna där och inte utsätta sig för en osäker resa. Nu vet vi inte om barnet kommer snart, eller om det kommer att dröja.
Capucino är ett så otrolig efterlängtad barn. Hela byn är i väntans tider och många volontärer och andra är spända på denna symbol för förening!!!!!!!!!!!

Ska försöka att koppla av tankar kring modern och barnet en stund och istället berätta om hur vi besökte Mormodern i byn Madoma. Det är absolut inte bra med henne. Den tyska doktorn ställde fastställde att det är cancer hon har i båda benen. Hon kan inte gå längre och det känns meningslöst att amputera. Vad gör man ?. Barnbarnen står i en liten klunga och hoppas på ett under och så även jag. Här krävs ett under. Var ska jag hitta undret ?.

Jag tar med Justin som tolk och vi skyndar oss till kyrkan. Där pågår en gudstjänst. Jag bryter in och hälsar församlingen. De känner mig sen tidigare och församlingens förväntan är stor. Jag ber dem att avsluta gudstjänsten och att de ska komma till vår "mormor" Jag vill att vi ska be och hålla en liten gudstjänst till henne.

På vägen tillbaks så talar jag om för en granne att han borde komma med samma ärende till mormodern som är hennes granne. NEJ ALDRIG I LIVET, JAG GLÄDER MIG ÅT ATT HON FAR ILLA . HON ÄR EN HÄXA OCH HON HAR DÖDAD MIN HUSTRU. DET ÄR BRA OM HON DÖR.
Tätare stämning går inte att uppnå.!!

Församlingen kommer sjungande på stigen. Jag håller en liten predikan där vi ber den allra högsta att vara med oss. Att i hans namn jaga bort onda makter… att så som han har lovad komma till den som har stark tro och att om vi ber i hans namn kunna göra det som vi ber om. Kanske för första gången i mitt liv ber jag ur djupet av mitt hjärta. Goda Gud, heliga ande ,Jesus Kristus var med oss när vi nu ber för denna mormor. Hjälp oss bort från var otro. Hjälp oss i var nöd. Hela mormorden från hennes svårigheter
Vi ber detta i ditt namn, till din heliga namns ära vi ber att så ska ske. Amen.

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar