tisdag 5 juli 2011

 Vi har "drabbats' av djupa tankar.

Jaha!!! vad är det nu denna gång??? hör jag många sucka.
I mitt liv har jag konstaterat att om jag tänker efter på viktiga händelser som har hänt, så kan man se att händelsen har föregåtts av "tecken", varningar eller uppmaningar. Men för det mesta så har man varit blind för varningar, man har näst intill blundat med flit för man önskade förändringen så starkt så man inte ville se.
Jag har en stark övertygelse om att det finns positiva och negativa "andliga" verkligheter.

Och om man tänker efter så har de människor som verkligen har betytt något för utvecklingen haft en andlig "höjning". Nelson Mandela, Moder Theresa , Marten Luter King, Gandi, och framförallt de verklig stora. Budda, Mohamet, stora gurus och för oss framför allt Jesus.
För mina tankar var Jesus ( den optimala människa) Och även den optimala andliga storheten. n.l Kristus. Vi har alla fått en gnista av denna storhet som är upp till oss att förvalta.!!!!!!

Salome och jag har med stor beundran tagit del av Georg Mullers liv och arbete. Georg Muller levde i början av 1800 talet. han satte upp barnhem i England för över 3000 barn. Hans grundtankar var, att om vi har tillräcklig stor tro och övertygelse om att bibeln är en andlig sannings berättelse, att Jesus Kristus är Guds son, så kan vi i hans namn fråga om det som är behövt. Och vi får det som vi ber om!!!!!
Utifrån sett så har det åstadkommits mycket i Matanana. Vi hjälper många människor. Detta är ett faktum, men det har skett ur vårt/mitt egna tänkande och handlande. Jag skulle vilja ta konsekvensen av våra funderingar och lägga utvecklingen i Guds händer.

Vi står i ett vägskäl och jag skulle vilja låta betydande händelser vara mera förankrad genom eftertanke, bön, meditation. Jag skulle vilja att de människor som förbinder sig med arbetet här är medvetna om denna vår strävan. Vi vill inte "bara' ge behövande mat . Vi skulle vilja ge dem en lyftning ur fattigdomsbeteende. Vi skulle vilja ge dem skönhet. medmänsklighet, musik , konst.
ATT BLI MERA MÄNNISKADet finns två faror som vi behöver akta oss för. Den ena att det blir bara en munnens bekännelse som saknar innehåll , och det andra är att bli fanatisk. Vi lägger vår framtid i Guds händer och ber honom att vaka över oss. Vi ber om att vara en del i hans plan med framtiden.
Vi ber det i Jesus Kristus namn.

Ewout

1 kommentar:

  1. Lite osäker på vad du menar med "låta betydande händelser vara mera förankrad genom eftertanke, bön, meditation"

    Olof

    SvaraRadera