söndag 10 juli 2011


Är på restaurangen Rosgarden, och har beställt Kucku chips. Efter en stund kacklar det till i köket så jag antar att det kommer att finnas tid att fundera på Afrikanska fenomen.
Ljugande, stjälande och korruptionen är vanliga företeelser. Måste bero på något. Är det barndomen ? att man måste lägga saker tillrätta för att slippa stryk?
Hör dessa tre saker ihop ?
I vilket fall som helst är det arbetsam att möta det dagligen. Många stjäl och ljuger inte ens smart. Är man lite på sin vakt så märker man direkt när det inte är sanning. Barnet frågar.. Mamma var kommer bäbisar ifrån. Ett av svaren kan vara från flygplan.? Men en vacker dag måste barnet ändå inse att mamman ljög.....

Berättade för vår volontär att Matunda (vår konst och trummansvarig rasta kille) har ett barn i tyskland med en tysk kvinna. Matunda blir upprörd och försöker säga att han bara skojade när han berättade om det. Osmart… Antingen ljög han första gången när han berättade eller så ljuger han nu. Faktum är att han vill ligga bra till hos volontären, och han föreställer sig att om hon får reda på att han har haft ett förhållande som har resulterad i ett barn så är hon inte intresserad i honom.
Den svenska attityden är att om en kille ljuger så är det värre än att han har ett barn i ett tidigare förhållande. Så vart vill jag komma. Jo man ljuger kronisk ock konsekvent. Raggen ställer sig upp på oss västerländare. Det tycks det inte göra i samma grad här i Afrika. Man accepterar ologiska saker.

Någon berättar om en kvinna som ger en slant till en tiggarkvinna. Tigarkvinnan är inte nöjd med gåvan och givaren får håriga armar. Sen kommer givaren bort och hittas på en öde strand . Hennes bil står kvar mitt i trafiken. Vidskepelse säger vi. Ljug och vidskepelse.Man har diskuterat denna berättelse vitt och brett

Efter en stund kan någon berätta en ännu mera fantasifull berättelse som.. "Jag gick helt lugnt så kom det en naken person ramlandes från himmelen" eller jag tog grannens tupp men fick lämna tillbaka den för tuppen slutade inte att skälla på mig.
Den ena berättelsen efter den andra ändrar karaktar efter ett tag.  Varför söker du hjälp hos oss? Jag är föräldralös är hungrig och har ingenstans att bo." Efterforskning visade att hon har en mamma hon håller sig undan för hon vill inte gå i skolan. Vi ger henne mat, men maten tycks inte duga så hur hungrig var hon?
Nej nu kommer Chips och kycklingen. Jag stänger av min bärbara dator och ägnar mig at käket. Hoppas att kycklingen är genomstekt).

Kram på Er alla…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar