söndag 1 september 2013


 

En av våra afrikanska medarbetare "mamma Agnessi" kom inte till jobbet en dag och sedan hörde jag att hon hade fött en dotter. Nu två veckor senare är hon tillbaka på jobbet med den lilla babysen dinglande på ryggen.

Människor från väst tycks tro att Afrikaner klarar sig med små pengar. När vi från väst reser så kostar det stora pengar, men föreställningen är att Afrikaner kan leva på små medel trots att bussbiljetten kostar detsamma, trots att alla måste äta och övernatta. Det är kanske samma sak för fattiga människor i Sverige. De mera välbärgade tror att det är naturlig att de behöver mera pengar till sitt uppehälle. De är inte medvetna om att det är mycket dyrt att inte ha pengar för man kan inte köpa när priserna är låga, man kan inte passa på när tillfällen bjuds.
En västerlandare berättade att han hade gett 10.000 Tsh för ett arbete. 10.000 Tsh är ca 40 kronor. Jag sa att detta var ett litet belopp för ett omfattande arbete. Kanske det men för en Afrikan är det stora pengar......." För fattiga är även små pengar värdefulla, men hur ska de kunna ta sig ut ur fattigdomen?
Vi vill gärna hjälpa den fattiga, men är vi beredda att sänka vårt välstånd?

Min älskade lilla Johannes är balsam för min själ när motvindar blåser. Han är så totalt oskyldig. Han är så totalt älskad och underbar. Ängslan kryper på mig. "Kan man älska någon för mycket? Det svider i mitt bröst bara jag tänker på honom. Hans Mamma är i Nairobi . Akisa och jag gråter en liten skvätt när vi säger god natt . Akisa ber sin nattbön och ber Gud att beskydda vår älskade mamma. Johannes är omgiven av så många som älskar honom så han tycks klara sig bättre.

Min älskade Salome, ungdomlig stark, vacker, exotisk, ja allt som jag åtrår. Jag vill hålla henne hårt, men är medveten om att jag måste lämna stort frihets utrymme till henne.

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar