torsdag 5 september 2013

Vill här beskriva hur jag ser på malaria situationen.



Det finns en stor skräck för malaria i Sverige och det är en dödlig sjukdom om den inte blir behandlad. Medicinerna som man rekommenderar i Sverige är dyra och har besvärliga biverkningar och den är ingen garanti för att man inte får malaria ändå.
Här i Afrika är man duktig på behandling och inte så oroad .

Malaria är lätt att behandla när man vid blotta misstanken tar en engångsdos . Det är även lätt att testa om man har malaria med en enkelt test. Testet kan vara felvisande och man  fäller hellre än att vara osäker. Medicinen är billig här och lättillgänglig. Under den torra säsongen är malaria ett ringa problem, särskilt här i Matanana. I Dar es Salaam kan det vara ett mera påtagligt problem men där kan man effektiv skydda sig med myggmedel och myggnät.

 Jag har nu varit i snart 10 år i Tanzania, men har aldrig tagit profilakt medel.
Det som jag har gjort när jag misstänkt eventuell malaria infektion. (malaria är en parasit i blodet) så har jag tagit en engångsbehandlingsdos. Om det ändå skulle kännas otryggt så kan man lätt testa, och även efter behandling kolla om man är helt fri.

Den naturmedicin som vi använder är en viss art av sommarmalört. Artemisia
är mycket effektivt som profilakt och även som behandling. Denna fantastiska ört rekommenderar jag på det varmaste. Den är i början lite obehagligt besk men efter några gånger när man har tagit det i sitt te så är denna ört helt oslagbar. Magen håller sig i form och det allmänna välbefinnandet är ett faktum.
Min rekommendation är att komma över att den inte smakar så bra i början .
Jag har nu ett stort positiv tycke för smaken, och sen jag har använt det under de senare åren har jag inte mått dåligt en ända dag. Magen håller sig i trim och det är uppenbart att det påverkar hela kroppen.
Artemisia finns tillgänglig hos oss vi odlar den själva.


Hälsningar Ewout

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar