söndag 8 januari 2012


God fortsättning på det nya året alla vänner

Jag beundrar styrkan och blir lite ledsen när jag inte har den styrka som jag tycker att jag borde ha.
Umgås numera med Moses. Moses är brodern till vår byggare Pieter och Moses är om möjlig ännu starkare än sin broder Pieter . En 100 kg säck bak på cykeln hindrar honom inte från att cykla miltals.
Han är inte onaturlig muskulös, men med sin viljestyrka så använder han alla resurser i sin kropp.

Det som fascinerar mig är att jag ser hur nutidsmänniska håller på att tappa denna urstyrka.
Att nybyggare byggde sitt land , redde sina åkrar, for över havet, slogs och byggde just med denna typ av viljestyrka.
Även Salome är inte utan denna styrka.. Nej nu kommer jag visst in på min älskade Salome.

Vi är omåttlig förälskade. Hon kallar mig for sin Massaj. Hon vet minsan hur hon ska smickra sin make. För mig är Salome det vackraste exotiska som jag kan tänka mig. Så färgstark så ungdomlig och mogen. Och där går hon med vårt barn på ryggen. Johannes kikar över kanten av den duken han bärs i.
Han smilar åt alla och vill göra alla glada och om man inte smilar tillbaka kan det störa hans harmoni . Då tror Johannes att han har gjort något fel. Han avskyr även när folk ska nypa honom i kinderna och jollra ett obegriplig barnspråk
Han söker saker att gnugga gommen med och vi tror att han kan få tänder inom kort.


Vår chef har ballat ur riktigt illa. Han pratar om att han är överkvalificerad. Och det må vara hänt till vissa delar men det skulle då innebära att han har en fantastisk koll på vart enkla matbehov. Men så är inte fallet. Alkoholen kommer med i bilden. När han får press på sig så börjar han att supa. Nu har han åkt och lämnat kvar sina barn under vår vård. Kostnader hoppar sig och jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Ska jag inse att han inte är min uppgift eller ska jag kämpa med hans alkoholproblem?

Har ägnat dagen åt att städa igenom restaurangen.Kan se mycket potential i den. Ett välordnat restaurangkök där många kan vara gästkockar och laga det som man är bra på. Man förvånar sig men det är ett evigt matsnackande här bland vara Svenska besökare så vi får se hur detta äventyr slutar.

Vishal har varit har med sin hustru Malin. Vishal var förståligt nog besviken på att bygget i Bumulaiynga har varit sa utdraget. Det är inte bra för förtroendet av givare. Kan bara hålla med honom och även jag far illa av att saker och ting inte går snabbare och är lättare. Känner då framförallt mina begränsningar. Det är jobbig när man inte räcker till.
Vet tyvär inte vad jag ska göra åt det. Kanske kommer jag att kunna bemästra svårigheter bättre när jag blir äldre. Eller också kommer det hjälp av någon som kan hantera svårigheter bättre. Hoppas på framtiden och under tiden får jag göra saker efter bästa förmåga.

Måste nu skynda mig nu för det är en ensam mamma som har fått blodpropp och förlamningen gör att hon inte kan sköta sin lilla baby. Måste köpa mjölkersättning och skynda mig hem.
Kramar från Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar