söndag 15 januari 2012

Hur kan man berätta att det har framkommit att två av våra storfamiljs tonåringar är gravida?

Detta har varit en av mina stora farhågor. Vi tar på oss ett väldigt stort ansvar och nu har det som inte fick hända hänt. Thomaini en robust 19 åring är gravid. Det visar sig att hon har smygit sig ut ur huset efter att alla har gått och lagt sig. Salome säger att hon är i en obstinat stämning och hon tycker att vi inte ska lägga oss i vad hon gör på sin fritid.

Cecilia också gravid säger att det är Enok som är pappan men det är tydligen inte helt klar om han vill ta på sig den rollen. Om han säger att han inte är pappan så står Cecilia mycket ensam i denna sak. Enok kan bli tagen till polisen med mycket negativa följder. Hoppas att de kan finna att de är två om denna sak.
Vårt projekt kommer nu i en MYCKET negativ skvallersituation. Ryktet går redan att detta är följden av vårt blandande av kulturerna. Västerländare kommer med pengar med personlig frihet och är i en semester stämning och de Afrikanska ungdomar kan inte hantera denna förebild i den verklighet som de lever i. Jag tjatar ständig om detta men det har inte alltid bejakats från en del volontärer som tycker att vi ska bidra med Afrikas frigörelse. Nu är jag allvarligt ledsen över att mina älskade storfamiljsbarn har så stora svårigheter framför sig.


Hälsningar Ewout

2 kommentarer:

  1. Sex är ju en svår fråga. Enligt min åsikt tycker jag att Thomaini borde ta ansvar och vill hon ha sex så ska hon absolut ha de, men TA ANSVAR!! Kondomer? Finns de? Kanske kan det vara något volontärer ta med sig?
    Jag menar, Salome var ju även hon väldigt ung när hon fick Akisa.. Och jag håller med Salome, Thomaini ska får göra vad hon vill på sin fritid, men som sagt, ansvar. Det måste hon ta. Annars blir de fel. Men så länge hon tar ansvar för sitt handlande och tar ansvar för barnet så ser jag inget fel med det.

    KRAM Frida

    SvaraRadera
  2. Jag ser detta på det sättet att kondom kan vara en bra grej och även att diskutera och prata om detta i sammanhanget med att många drabbas utav aids. Tumaini och cecilia är unga, har de framtidsplaner såsom studier och att jobba? det kan ju vara en framtid för dom och om så är så gäller det att de orkar att vara både mamma och eventuellt studerande om det är det deras framtidsplaner är. Förvisso kan influenser utav av västvärlden skapa problem men å andra sidan kan det också skapa positiva influenser såsom att skydda sig vid sex, vi västerlänningar har ett annat tänk och annan kultur men att sammanföra dem kan vara komplicerat men oxå vara något mycket positivt. Bara lite tankar om detta och hoppas att det löser sig till det bästa för Tumaini och cecilia. Kram Madde
    p.s korten kommer snart:)

    SvaraRadera