söndag 21 oktober 2012

God morgon, habari aseboi, kamwene nogeyowe.. Habari akasi.

Morgonhälsningarna stutsar omkring. Jag trivs i vimlet av morgonvaknande människor. Alla sopar rent framför sina hus butik eller försäljningsplats. Smutsen åker från höger till vänster. Alla vill ha snygg framför sitt, men smutsen finns ändå kvar. En kraftig vind kan kanske blåsa det utanför siktfältet.
Glada morgonhälsningar stutsar hit och dit. Jag blir inkluderad i gemenskapen och det känns behaglig. Jag tog mig för att hitta ett billigt gästhus.
For tolv kronor fick jag ett skapligt rum med rena lakan. Toa på ytterplatsen. Husets mamma kom och stoppade om mig. Hon tyckte att jag var lite slarvig så hon ordnade med mina kläder och föste ut mig till pumpen. Hon ville inte veta av några smutsiga pojkar på sitt hotell. Sov alldeles utmärkt och förutom några vassa insektsbett var allt lugnt. Kom nog ett steg närmare att vara ett i det Afrikanska samhället. Är idag bjuden att predika i en Lutersk kyrka. Det ska bli rolig. Skulle egentligen ha behövt ha ha Johannes med mig. Hans ljuva väsen får alla att förstå kärleksbudskapet djupt in i sjalen.

Vi har lite bekymmer med att det är flera gäster som trots alla förmaningar inte har förstått att moderera sitt kärlekssvall till barnen.
Barnen blir och vill bli slukade av de många gästande MUSUNGOS.
Man glömmer bort att dessa barn ska bo i det Afrikanska samhället. Att man sen åker hem och lämmar kvar ett rotlöst vilset barn. Detta är en av de svåraste saker som vi tampas med. Det ar emellanåt så illa sa att det kan äventyra hela syftet med vår verksamhet.


15- åriga Tomaini har varit borta från oss under en period. Hon var hemma hos sina släktingar. Nu såg jag att hon har knuffat sig en plats i vår gemenskap igen. Hon är en fin flicka som gör rätt för sig. Jag frågade henne om hon bara var på besök eller om hon var tillbaka hos oss för en längre tid." Jag är tillbaka för en längre tid. Jag behöver komma undan från min släkt för man vill tvinga mig att sluta skolan och att jag ska gifta mig, och eftersom jag inte vill det så måste jag komma undan från släkten. Salome vill förankra att vi tar hand om Tomaini hos byledningen. Det är ju inte utan problem att stötta en tjej i hennes frigörelseprocess. Den lilla späda Tomaini har i alla fall hela mitt stöd. Hoppas att allt ordnar sig för henne.

Hälsningar Ewout.

 

1 kommentar:

  1. Ja det hoppas jag med Ewout att det ordnar sig för Tomaini. hon kan väl få vara barn ett tag till säger jag från västerlandet:)
    hoppas det blir till det bästa för henne:)
    tänker på er! kram Madde

    SvaraRadera