söndag 14 oktober 2012

Fantastiska volontärer sliter och kämpar med färdigställandet av barnhemmet i Matanana.

Invigningsfesten kan förhoppningsvis bli innan de åker till Sverige igen i slutet av november. Inredningen är en betydande kostnad. Sängar bord och stolar, skåp, hyllor sängkläder, gardiner. Det är mycket att kämpa för. Huset blir mycket vackert. Det har lagts stor möda på att få allt brandsäkert. Väggarna går högt upp mot taket så att en eventuell eldsvåda ska begränsa sig till ett enda rum. Under driften får inga levande ljus förekomma i huset. Eldning för varmvatten sker på särskild plats utanför byggnaden. Belysningen ska fungera med ett solcellssystem. Vattnet ska komma med självtryck från pumpen och en större behållare. Det är ett antal barn från Mafinga som ivrigt väntar på att bygget ska bli färdigt så att de kan bli del av vår härliga storfamilj.

För ett par dagar sedan anställde vi en 18 årig- tjej. Hennes uppgift ska vara att på heltid ägna sig åt våra småbarn. Hennes namn har än så länge inte fastnat i min porösa skalle men något på Sakira..... Hur som helst så vädjade hon om ett arbete. Hon berättade att det var svårt för henne att få ett arbete eftersom hon har en "obrukbar hand.

Som litet barn hade hon ramlat i elden och brandskadorna hade bland annat orsakat ett stort sår på armen och baksidan av handen. Såret hade läkts och nu har hon i arton år varit handikappad eftersom handen hade läkts ihop med underarmen. Jag våndas när jag tänker på att ingen har kunnat hjälpa henne. Hon måste ha träffat människor som liksom jag kunde ha insett att en ganska ringa operation kan befria handen från sitt låsta läge.
Samtidig jublar jag att vi är i ett läge där vi kan hjälpa henne att träffa en kirurg som kan utföra operationen. En så stor sak för hennes fortsatta liv och en så liten insats från vårt håll. Jag har redan ordnad med att hon kan träffa en kirurg i Iringa . Hon kan bo hos vänner till oss där och jag tar ut glädjen i förskott genom att se henne framför mig med en fungerande hand. Hon har god hand med barnen och jag kan se henne som en viktig medarbetare i vårt framtida arbete.


TACK GUD ATT VI FÅR VARA TILL NYTTA FÖR ANDRA MÄNNISKOR.

TACK GUD ATT VI FÅR GLÄDJAS ATT VARA DITT VERKTYG.

1 kommentar:

  1. Jag blir så glad av att höra att barnhemmet snart är färdigställt:) Vad bra att ni fått anställt en tjej som kan ha hand om barnen. Detta kommer bli så bra! Å tänk hon får ett jobb och förhoppningsvis en hand som fungerar bättre i framtiden: Tänk vad ni gör för denna tjej och många många andra:) kram till er alla/Madelene

    SvaraRadera