lördag 25 juni 2011

Det är ett härlig inslag här med aktiva positiva volontärer. De jobbar och fejar murar, leker med barnen och är till stor nytta. Ja det vill säga på dagarna. Nu när jag sitter och skriver är de till byns lokala pub . Det ska bli rolig att höra hur de upplevde den saken.
På pubbarna är det stort pådrag när svenska tjejer vågar sig dit. ( De har trygga ledsagare med sig ) Man dricker öl på bambusaft. Drickbart men för min del tycker jag inte att det är gott. Drycken kallas för ulansa. Man kan få det i 1 liter, 2 liter eller 4 liters plastbägare. (hinkar) Det är ganska starkt lite beroende av hur länge det har jäst. Ungefär som starköl i alkoholstyrka.

Vi var tillsammans till Makambako. Lotta hade haft en insamling i Sverige innan hon reste hit. Och pengarna som hon har samlat in har räckt till en stor bal med välbehövliga barnjackor. En bal med filtar och dessutom kommer pengarna även att räcka till en Åsna. ( skriver mera om detta när vi ska ut och köpa denna nya medlem i familjen!!)

Jag har tidigare skrivit om läkaren från Tyskland, Thomas och hans son Jonas som är på gång att starta ett hälsocenter här hos oss. De har nu organiserad sig i Tyskland
e-mail info@matanana.org Hemsida under uppbyggande www.matanana.org och adressen
 Matanana e.V Selzmuhle 55218 Ingelheim am Rhein.
Ser fram emot ett givande samarbete med dessa engagerade människor!!

Hälsningar från Ewout

1 kommentar:

  1. Hej Ewout! Jag ville bara säga hej och att jag följer din blogg och längtar tillbaka och hoppas att jag snart får chans att göra en längre vistelse hos er. Bästa hälsningar Anna (som tidigare jobbade på volontärresor)

    SvaraRadera