onsdag 22 augusti 2012



Efter en orolig natt är jag helt OK igen.

Kastades fram och tillbaka i oro .
Nu på morgonen kan jag se klart igen.
DET FINNS SÅ MÅNGA MÖJLIGHETER och vad som står klart för mig är att jag behöver ha glädje med i allt som görs för med mullvads attetyden gräver man bara ner sig. Klarhet och tydlighet måste följa vägen.

Det som var orsaken till min oro är svårigheten att mångsidigheten kan bli splittrande. Det är så tydlig att man kan mötas i en viss mängd olikheter, men när det blir en olikhet för mycket så uppstår det splittring. Babels torn som skulle byggas till himmelens höjd kollapsade när allt för många olikheter och språk möts.

Jag är stark och är glad för det för svårigheterna som jag får erfara är att man förväntar en oändlig styrka av en stark person. Den starka får klara mera och det tycks vara fritt fram att belasta den starka mera. Måste skaka av mig de personer som bygger sin styrka på att sätta sig på mina axlar och därifrån kritisera den de sitter på.

Jag måste finna former där var och en får ta konsekvenserna av sitt eget handlande och jag tror att detta är en allmän erfarenhet som en ledande person får erfara och det kan vara tufft.
I hela kakan ligger även svårigheten med en framförliggande generationsväxling. Den gamla uven vill inte bereda plats för oliktänkande kan det tyckas. Han är ett hinder för ungdomligheten att ta över.

Vill bara tala om att denna gamla uv vill faktiskt inget hellre än att ägna sig åt sina egna intressen. Han vill att nya människor ska ta vid men han ställer också krav på deras kunnighet, erfarenhet och uthållighet.
Det naturliga är ju att Salome skulle vara denna person, men hon drar sig undan och bygger upp sina egna plattformar att utgå ifrån.

Det är en allmän Afrikansk attityd att man tar det bästa av det som man ser framför sig men sedan när man ser andra vyer så släpper man det som man står på och söker nya hägringar. Så gör Salome och så gör hennes bror Felician. Detta gör att det inte finns en given efterträdare för stunden. Ewout får nog finna styrka att behålla ett kraftfull ledarskap tills det dyker upp en given efterträdare.

Hälsningar Ewout


 



2 kommentarer:

  1. Tråkigt att höra men jag hoppas att du inte känner sig baraför att de åkte iväg och pluggade! Kunskap är makt anser jag, Salome och Felician är ivriga att öka på sin kunskap. Jag tror att dera sutbildning kommer att ge glädje åt dem själva och alla barn i Matanana!

    SvaraRadera
  2. Den dagen då det är aktuellt kommer det finnas en efterträdare tror jag. Är många människor som engagerar sig i Moyo kwa Moyo och kanske det finns någon som vill stanna för att ta över? Det brukar ordna sig:)

    Kram Madde

    SvaraRadera