torsdag 24 maj 2012

Igår var det "fackeldagen."



En fackelstafett reser igenom landet och stannar på utvalda platser och igår var det i Mafinga där vi var delaktiga med catering. Grillad kyckling chips och drickor. Aktiviteterna varade från söndag morgon till måndag morgon och när ett trött men nöjt team vacklade hem så återstod "bara" städningen och disken.

Vi är nöjda med resultatet. Intäkten var liten i förhållande till allt arbete, men Salome är mycket angelägen om att skaffa oss en mera varierad inkomst och Hotell -Restaurant tycks bli denna inkomstkälla. Tyvärr föregås varje intakt med en investering men det ser lovande ut. Vi har hyrt ett lämplig större hus med ett bra läge . Huset ska innehålla, restaurant, Campsite, kontor och några övernattningsrum. Det fejas renoveras och målas nu för fullt.

Mafinga är en stad i stark utveckling. Vi vänder oss framförallt till turister och kontorsfolk. En mängd av tjänsteman söker efter bra lunchställen. Förhoppningsvis kommer var stjärnkock Messisi till sin rätt här. Stället ligger granne med en lekskola och en privat folkskola. Det är tänkt att ett fåtal volontarer ska kunna vara i hotellet och om dagarna göra sig nyttiga i denna "etik" skola. Det är även gång avstånd till lasarettet, och det ser ut som att vi håller på att etablera en god kontakt där så att även de volontärer som vill uppleva sjukvården här ska kunna gå dit om dagarna och göra sig nytta på lasarettet. Dessutom är det gångavstånd till polisstationen där man kan man uppleva Tanzanisk rättsväsen.

Jag ser mycket fram emot resultatet på denna restaurangsatsning. Det är fram för allt Salome som är 'modern" till detta initiativ.Mitt personliga angagemang ligger på marknadsförings planet och det känns rolig att jag når ut till mänga kategorier av människor.

Igår på fackeldagen var jag en firad person. Salome och Messisi påtalade att atmosfären blev rikare när jag var med. Det var musik och olika framföranden och ett kraftfullt jubel uppstod när mr Moyo deltog i dansen. Än mera jubel uppstod när han dansade stolt med sin son Johannes i famnen.
Några flickor undrade om jag ville ta en drink i deras lilla bar. Kan du bjuda oss på en öl?
Nej tyvärr så är mina pengar slut sa jag . Detta föranledde till ett stort skrattanfall. Musungos pengar slut!? Det var ingen som kunde föreställa sig att det var en sanning.
Jag sa att jag skulle gå och hämta en slant hos min hustru Salome . Ännu mera skratt.
Mr Moyo ska låna pengar av sin hustru Salome. Detta tycktes vara en orsak till ett stort skratt.
När dom sedan såg Johannes så knuffades det intensivt på mig. Jag vill ha en sådan där baby! och jag! och jag.! Vill ni vara populär så bosatt er i Tanzania på gamla dar........

Kramar från en trött Mr. Moyo!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar