söndag 6 maj 2012

Bumalayingas stora fina hus är i det närmaste färdigt.

Vishal Granata och firman Lundalogik har gett huvudandelen av pengarna till byggandet. Volontärerna Jessika och Sanna med bloggen  www.matanana.blogg.se  har samlat pengarna och utförd arbetet med innertaket målningen och inredningen. Kvarstår en del i köket och matrummets inredningen.
Nu är registreringen av detta nya barnhem och aviseringen att vi kan ta emot behövande barn och ungdomar som är min uppgift. Tanken är att vi bereder plats för ett antal små föräldralösa barn kanske någon handikappad också. Sen finns det plats för några tonåringar och lämpliga vuxna. Kanske en ensamstående mamma som kan vara föreståndare.
Min förhoppning är att medvetna människor från väst ska vilja förbinda sig med denna verksamhet, att man kommer och är del i storfamiljen. Förhoppningen är då även att dessa gäster kan bidra med driftskostnaden av denna nya storfamilj.

Jag har tidigare berättat om Angelina den unga aids sjuka mamma till Ino och Frankie. Angelina har gått igenom en stark utveckling. Hon kom som ett vrak och är nu stark och aktiv. Hon talar nu hygglig engelska och det såg ut som om hon kunde axla ett ansvar.
Men så händer det som hänt så många gånger förut. Hon har systematisk stulit sammanlagt en betydande summa. Hon har i samarbete med andra stulit grisar, kläder matvaror och verktyg och nu kan vi inte lita på henne längre.

Alla som arbetar har har farit illa av att se hur hon lurar oss. Detta är så sorglig. Jag är tvungen att avskeda henne hon kan inte bo kvar här nu. Det är för bedrövligt. Missräkningen är tungt att bära och barnen Ino och Frankie kommer i en dålig situation.

Om jag ser på bilden av händelsen så är det sa att man flörtar in sig hos volontärerna och i Angelinas fall har hon fått pengar av några volontarer. Denna framgång har fått henne att inse att vägen till framgång inte är genom strävsamt arbete, utan genom att lirka till sig mera lättvunna ekonomiska medel. För en besökare kan det kännas som en välgärning att stötta en person som man har lärt känna. Men jag måste uppmana framtida besökare att större gåvor än en vanlig present ska ges i samspråk med Salome och mig !!!!!!!!!!

Hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar